تغییر رنگ در پیپ‌های میرشام

در این مقاله می خوانید :

تغییر رنگ در پیپ‌های میرشام

پیپ‌های میرشام خیلی قبل تر نسبت به پیپ‌های برایر محبوب بوده‌اند و طرفداران مشتاق خود را داشته و تا به امروز نیز حفظ کرده‌اند. برایر تا اواخر دهه ۱۸۰۰ به عنوان یک متریال مناسب و بادوام برای پیپ معرفی نشده بود و قبل از آن میرشام پادشاهی می‌کرد. این ماده به طور قابل توجهی خنثی است و بسیاری عقیده دارند که این ماده عنصری دقیق برای چشیدن طعم تنباکوی خالص است که با ویژگی‌های طعمی برایر  متفاوت است، به آن حکاکی‌های پیچیده و هنرمندآن‌های را اضافه کنید که بسیاری از میرشام‌ها از آن بهره می‌برند.

پیپ‌های میرشام

از همان ابتدا، رنگ‌ پذیری میرشام به دلیل اسموک در گذر زمان نکته مهمی بوده است. در حالی که میرشام بکر ماده‌ای زیبا است، تم‌های رنگی قرمز گرم و ماهونی‌هایی که به آرامی در طول سال‌ها اسموک، پیپ را می‌پوشانند، برای قرن ها مورد تحسین پیپ‌کش‌ها بوده است. یک میرشام خوش رنگ از زیبایی قابل توجهی برخوردار است و علاقه‌مندان برای ایجاد و حفظ این رنگ‌های عمیق و آرامش‌بخش بر روی پیپ‌های خود، چالش های بسیاری پشت سر گذاشته‌اند.

داستآن‌هایی از مردان ثروتمند صد سال پیش یا بیشتر وجود دارد که افرادی را استخدام می‌کردند تا برای ایجاد رنگ آمیزی بر روی پیپ‌های میرشام‌شان، شبانه روزی پیپ‌هایشان را اسموک کنند.

برخی دیگر، پیپ‌ها را در شیشه های بزرگ نگهداری می‌کردند و در آن دود تنباکو را می‌دمیدند تا سطح پیپ رنگ را جذب کند.

پیپ‌های میرشام

بعضی‌ها، کاسه‌های پیپ خود را با تنباکوی مرطوب پر می‌کنند و اجازه می‌دادند تا رنگ را از مخلوط تنباکوی موجود، جذب کنند! اگرچه شواهد کمی وجود دارد که این استراتژی کارآمد باشد.

بیشتر بخوانید:  بیشترین تنوع زیپو در ایران

مایک بوترا Mike Butera، یکی از سازندگان افسآن‌های پیپ در آمریکا، در مقاله‌ای در مجله Pipes and Tobaccos (جلد ۷، شماره ۱) اشاره کرد که تنباکوهای مختلف رنگ‌های متفاوتی را در میرشام ایجاد می‌کنند، لاتاکیا و آروماتیک‌ها در طول موج بنفش رنگ‌دهی دارند، در حالی که ویرجینیا و برلی، تم‌های طلایی‌تر با این حال، هر تنباکو، اگر به اندازه کافی اسموک شود، در نهایت یک پیپ به رنگ بورگوندی تیره Rich Burgundy ایجاد می کند.

یکی دیگر از چیزهایی که در مورد آن شنیده‌اید، میرشام‌های پرسی هستند، که با عنوان سپیولیت Sepiolite نیز شناخته می‌شود، تکه‌های میرشام خرد می‌شوند و توسط چسب به شکل بلوک‌های میرشام در می‌آیند. عمدتاً برای ساخت کوبه‌های میرشام و سایر لوازم جانبی استفاده می‌شود مانند برخی از درپوش‌های میرشام روی پیپ‌های کالاباش و ساخت پیپ‌های ارزان قیمت. میرشام فشرده، مهم نیست که چقدر آن را اسموک کنید، رنگ نمی‌گیرد. بلاک طبیعی میرشام برای پیپ‌ها بهترین است، با قوام یکنواخت  بهتر می‌تواند رنگ را جذب کند و همچنین اسموک بسیار بهتر و خنک‌تری از نوع فشرده آن ارائه می‌دهد.

حتی میرشام‌های بلوکی طبیعی در ابتدا به طور یکنواخت رنگی نمی‌شوند. سپیولیت یک نوع خاک رس نسبتاً کمیاب است و به عنوان یک محصول طبیعی، دارای تغییراتی در چگالی و تخلخل است که منجر به جذب ناهموار رنگ می‌شود. بیشتر اوقات، استم‌های میرشام اول تغییر رنگ می‌دهد و تیره‌ترین قسمت پیپ می‌شوند، شاید به این دلیل که رطوبت و بقایای تنباکو در آن جا جمع می‌شوند. با این حال، پیپ‌های مختلف رنگ‌های متفاوتی خواهند داشت.

پیپ‌های میرشام

به عنوان مثال در پیپ‌هایی به فرم سلطان، گاهی اوقات استم تیره‌تر است گاهی اوقات ریش سلطان اول تیره می‌شود یا بینی. با این حال به نظر می‌رسد که آن‌ها از پایین به بالا رنگی می‌شوند.

بیشتر بخوانید:  زیپو، ۸۰ سال تجربه

کاسه‌های رنگ دار شده آماده پیپ، مدت‌هاست که وجود داشته است. کاتالوگ کارخانه دخانیات جورج زورن در سال ۱۸۹۲ آن‌ها را به صورت برایر یا میرشام فهرست کرده است، کاسه‌های برایری با قیمت ۱.۵۰ دلار در هر دوجین، کاسه‌های میرشام پرسی با قیمت هر دوجین ۲.۰۰ دلار و کاسه‌های میرشام واقعی با مبلغ سرگیجه‌آور ۶ دلار در هر دوجین، قیمت گذاری شده‌اند با این توضیح که اکنون بسیار گرانتر هستند اما انصافاً آنزمان سازندگان ماهر خوش شانس بودند که در دهه ۱۸۹۰ روزانه ۲ دلار حقوق دریافت می‌کردند.

پیپ‌های میرشام

کاتالوگ Zorn مشخص می‌کند که کاسه‌های رنگ‌آمیزی زمانی بهترین عملکرد را دارند که یک تکه کاغذ جوهر خشک کن، در پاشنه کاسه قرار داده شود تا رطوبت جانبی حاصل از احتراق را جذب و توزیع کند. شخصاً این را امتحان نکردم، زیرا فکر می کنم باعث می‌شود که پاشنه سریع‌تر از کاسه تغییر رنگ دهد، با این روش رنگ‌پذیری سریعتر نیست اما یک‌نواختی رنگ، در مقایسه با پیپ‌های معمولی، غیرقابل انکار است.

اگر شما هم از علاقه‌مندان به میرشام هستید، از انتظار و خوشحالی رنگ پذیری میرشام آگاه هستید با این حال اگر کاسه از قبل رنگ شده را امتحان نکرده‌اید در صورت امکان، آن‌ها را نیز امتحان کنید.

در قدیم پیپ‌هایی برای استفاده از  کاسه‌های رنگ‌آمیزی بوترا استفاده می‌شدند اما متاسفانه دیگر تولید نمی‌شوند.

شما می‌توانید برای تهیه پیپ و ادوات آن به صورت آنلاین در وب سایت فروشگاه پاسارگاد تاباک یا بصورت حضوری آن را تهیه کنید.

پیپ‌های میرشام

2 دیدگاه دربارهٔ «تغییر رنگ در پیپ‌های میرشام»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *