تولید سیگاربرگ در سوریه برای ایران

در این مقاله می خوانید :

تولید سیگاربرگ در سوریه برای ایران

 به‌رغم وجود ناآرامی‌های داخلی در سوریه که وارد پنجمین سال خود شده است، محصول جدیدی در این کشور در حال تولید است. در استان لاذقیه، واقع در شمال غربی سوریه، کارگران مشغول پیچیدن نخستین سیگار برگ های تولید این کشور هستند.


این کارگرها به استخدام سازمان دولتی دخانیات سوریه به نام «جنرال توباکو» در آمده‌اند. این سازمان قصد دارد شاخه‌ای از فعالیت‌های خود را به تولید سیگار برگ اختصاص دهد تا از این راه بتواند مشاغل مورد نیاز جامعه را تامین کند و بر درآمدهای دولت بیفزاید.
در پایان ماه فوریه مدیرعامل این شرکت اعلام کرد: این اقدام می‌تواند حدود هزار شغل جدید در این کشور آسیب‌دیده از بحران ایجاد کند. سلمان‌العباس معاون مدیرعامل این شرکت اعلام کرد: «این شرکت به زودی فروش محصولات خود را در بازار داخلی آغاز و پس از آن این محصول را به کشور‌های دوست صادر خواهد کرد.»

ناآرامی‌های سوریه که از سال ۲۰۱۱ آغاز شده است، آسیب‌های زیادی به اقتصاد این کشور وارد آورده و جان بیش از ۲۱۵هزار نفر را گرفته است. پیش از این اغتشاشات، شرکت جنرال توباکو، یکی از سودده‌ترین بنگاه‌های اقتصادی دولت بودکه میلیون‌ها دلار درآمد داشت. اما این شرکت بزرگ هم مانند خیلی از شرکت‌های دیگر، از سال ۲۰۱۲ مورد تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفت و دارایی‌هایش بلوکه شد. اما شرکت تلاش کرد با تولید نخستین سیگارهای برگ داخلی راه خود را بازیابد. شادی معلا، مدیر این کارخانه ضمن انتقاد از آنچه «جنگ اقتصادی علیه سوریه» نام نهاد، می‌گوید: «ما تصمیم گرفتیم محصول جدیدی را بدون حضور کارشناسان خارجی تولید کنیم با این امید که اقتصاد کشورمان را مورد حمایت قرار دهیم. » تولید سیگار برگ صد درصد سوری پروژه‌ای سه ساله است که در آغاز آن کارگران کارخانه استان ساحلی لاذقیه آموختند چگونه سیگار برگ دست‌پیچ را «مطابق با استانداردهای جهانی» بسازند. این استان از حامیان رئیس‌جمهوری کشور، بشار اسد است و پدر وی در این استان متولد شده بود. این استان تا حدود زیادی از اغتشاشات چند سال اخیر در امان مانده است و توانست تنباکوی مورد نیاز برای سیگارها را در خود پرورش دهد.

بیشتر بخوانید:  توتون سیگاربرگ اُمِتِپ در نیکاراگوئه

در حال حاضر این کارخانه ۱۳۰ کارگر دارد که فقط ۶ نفر از آنها مرد هستند. تولید این کارخانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ سیگار برگ در هر روز است. البته تولید این کارخانه هنوز در مرحله آزمایشی است و محصول، بین افرادی که برای سنجش کیفیت آن تعیین شده‌اند توزیع می‌شود. اکنون هر کارگر فعال در بخش پیچیدن سیگارها، در یک روز خوب کاری ۱۵ سیگار می‌پیچد در حالی که این رقم در آغاز کار ۵ تا ۱۰ سیگار بود. هنوز این شرکت قیمتی برای سیگارهای برگ خود تعیین نکرده است اما امیدوار است در نهایت صادرات آنها را آغاز کند و بتواند آن را به ثروتمندان سیگاری داخل کشور بفروشد. این شرکت کشورهای مقصد صادرات خود را نیز اعلام کرده و گفته است کشورهایی را که روابط خوبی با سوریه دارند مورد هدف قرار داده است. ایران، روسیه، چین و برخی از کشورهای آفریقایی از جمله این مقاصد صادراتی هستند. در شرایطی که جنگ و درگیری آسیب‌های شدیدی به بدنه اقتصاد سوریه وارد آورده است، دولتمردان این کشور در تلاشند تا برای جبران خسارات وارده نه تنها واردات را کاهش دهند، بلکه با تکیه بر توان و ظرفیت‌های تولید داخل، راه‌های صادرات را برای محصولات صد درصد داخلی خود هموار کنند. در همین راستا بانک مرکزی سوریه چند روز پیش اعلام کرد از تعداد مجوزهای واردات خواهد کاست و از ارائه نرخ ارز بالا برای واردات خودداری خواهد کرد. در فصل آخر سال ۲۰۱۴ مجوز واردات تنها به صنایع مهم اختصاص یافت و دوسوم سهم آن‌ مربوط به بخش‌های دارویی، انرژی و کشاورزی بود. دولت سوریه در فصل مذکور با درخواست مجوز وارداتی به ارزش ۷/ ۲ میلیارد دلار مواجه شده بود که فقط ۲/ ۱ میلیارد دلار از مجوزها مورد تایید قرار گرفت و فقط ۱۳ درصد از واردکنندگانی که توانستند مجوز واردات اخذ کنند، توانستند ارز با نرخ بالا دریافت کنند. به این ترتیب مقامات سوری به شدت به دنبال کاهش واردات و حرکت به سمت تولیدات داخلی با نگاه به آینده صادراتی آنها هستند. البته این به آن معنا نیست که دولت سوریه قصد ایجاد اقتصادی بسته را دارد و می‌خواهد واردکنندگان را تنها گذارد اما در مقطع کنونی بیش از هر چیز درصدد حمایت از منافع ملی کشور است.
نگارنده : شادی آذری

بیشتر بخوانید:  مختصری درباره برند سیگاربرگ مونته کریستو
تولید سیگاربرگ در سوریه برای ایران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها