دلیل صدای قل قل هنگام پیپ کشیدن

در این مقاله می خوانید :

ممکن است بارها در میانه پیپ کشیدن صدای قل قل ضعیفی از پیپتان برخاسته باشد. دلیل آن جمع شدن آب در پایین کاسه پیپ، و یا در شنک و یا در استم است.
این صدا به دلیل جمع شدن شیره و رطوبت بنا به فرم و طراحی پیپ در انتهای کاسه و یا درون شنک و یا در استم ، شنیده می شود.

دلیل صدای قل قل هنگام پیپ کشیدن

دلایل ایجاد شیره می تواند به شرح زیر باشد :

۱ – مشکل در طراحی و ساخت پیپ :

در برخی موارد به دلیل طراحی اشتباه و یا ساخت نامناسب و گاها به دلیل ذات فرم و شکل ظاهری پیپ صدای قل قل شنیده می شود و یا اسموکی مرطوب تر از حد معمول و استاندارد بوجود می آید .
در اکثر موارد این مشکل به دلیل طراحی نادرست در مسیر هوایی از انتهای کاسه تا قسمت دهانی پیپ ایجاد می شود ، وظیفه و کارایی این مسیر متراکم کردن و چگالش دود گرم حاصل از سوختن توتون و هدایت و انبساط و آزاد سازی آن به سمت قسمت دهانی می باشد که برخی اوقات به دلیل شیب تند و نامتعارف و یا وجود فاصله هوایی و ناپیوستگی در طول مسیر هوایی مشکل جمع شدن شیره و یا رطوبت بوجود می آید .

ناپیوستگی در مسیر هوایی می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود :

برخی از سازندگان پیپ بر این باورند که انتهای تنون حتما باید با قسمت مورتایز در شنک در تماس کامل باشد و بعضی دیگر معتقد هستند که این تماس کامل چندان هم ضروری نیست . معمولا این اتصال و تماس کامل در پیپ های ماشین ساز بطور کامل رعایت نمی شود .
دلیل دیگر میتواند در یک راستا نبودن شنک و استم در طراحی و ساخت پیپ باشد که این مشکل بیشتر در پیپ هایی با فرم خمیده دیده می شود .
گاها نیز فیت نشدن کامل قسمت تنون در شنک می تواند باعث بروز چنین مشکلی شود البته در مورد فیت بودن تنون در شنک هم اتفاق نظر در بین سازندگان و طراحان دیده نمی شود !
صرف نظر از جزئیات تخصصی گفته شده به نظر می رسد که مکانیک و ساختمان یک پیپ می تواند ارتباط مستقیم بین ایجاد مشکل قل قل پیپ برای یک اسموکر پیپ با یک توتون خاص و حتی با همه توتون ها داشته باشد .

بیشتر بخوانید:  فقط زیپو اصل

۲ -اسموک سریع پیپ :

بخار آب یکی از ترکیبات حاصل در هنگام سوختن توتون پیپ است که با داشتن اسموک سریع مقدار زیادی بخار آب ایجاد شده و در طول مسیر هوایی به مایع تبدیل شده و ایجاد مشکل می کند .

۳ – استفاده از پیپی که هنوز آب بندی نشده و نو است :

که البته در این مورد نیز اتفاق نظر و دلیل علمی وجود ندارد ولی خب بنا بر تجربه پیپ نو معمولا اسموک مرطوب تری دارد .

۴ – استفاده از توتون های با رطوبت بالا :

برخی توتون ها بخصوص انواع آروماتیک دارای رطوبت بالایی هستند که این امر موجب ایجاد مشکل می شود .

۵ – استفاده از توتون های با افزودنی های زیاد :

در برخی توتون ها و بازهم بیشتر در انواع آروماتیک به دلیل استفاده از افزودنی های زیاد و موادی مانند گلیکول پروپیلن که یک ماده رطوبت گیر است در هنگام سوختن توتون پیپ روغن و شیره بیشتر از حد استاندارد ایجاد میشود که باعث ایجاد مشکل می شود .

۶ – وجود بزاق دهان در پیپ :

ترشح بزاق دهان در هنگام کشیدن پیپ امری طبیعی است که گاها این بزاق به درون استم و دهانی پیپ وارد می شود و انباشته میگردد . تا حد امکان سعی کنید زبان خود را از وردی دهانی استم پیپ دور نگاه دارید و از ورود بزاق دهان به درون استم جلوگیری کنید .
در هر صورت اگر در هنگام کشیدن پیپ با مشکل قل قل مواجه شنیدن با استفاد از یک نخ تمیز کننده و وارد کردن آن در طول مسیر هوایی رطوبت و یا شیره موجود را از بین ببرید و سپس به کشیدن پیپ خود ادامه دهید .

بیشتر بخوانید:  کبریت های کلکسیونی

ماسترو رحیمی و سازنده های مطرح پیپ دست ساز در دنیا پیپ هایی طراحی می کنند که دارای سیستم هایی هستند که رطوبت و شیره در شنک پیپ قبل از محل اتصال به کاسه پیپ پایین ترین نقطه کاسه ( آتشگاه ) بالاترین نقطه شنک ،شیره و رطوبت مثل تله جمع می شود.
سیستم های ریورس هم همانند همین عمل می کنند و در ساخته های خاص ماسترو رحیمی این مورد در مواردی خاص انجام می شود.

دلیل صدای قل قل هنگام پیپ کشیدن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *