فینیش های رایج پیپ

در این مقاله می خوانید :

فینیش های رایج پیپ چیست و در کیفیت پیپ چه تاثیری دارد؟

حتما شما تا کنون فینیش های زیادی از پیپ را دیده اید ولی این فینیش ها را پای مدل پیپ ها گذاشته اید. آیا همان چوب با کیفیت یکسان ممکن است با فینیش آمبرتا و همان چوب با فینیش سند بلاست عرضه گردد. فینیش در حقیقت چهره بیرونی پیپ است که سازنده ممکن است به چند نوع استاندارد آن را بسازد.

برای پاسخ به این سوال باید به قیمت تولید پیپ در کارخانه پیپ سازی برویم. برندهای تولید کننده پیپ معمولا از یک نوع چوب استفاده می کنند، یعنی وقتی کارخانه ای از چوب رز استفاده می کند با توجه به سختی چوب، نوع تراش و . . . همیشه از چوب رز استفاده می کند و ممکن نیست که نوع چوب مورد استفاده را تعویض کند. (گاسپارینی از عناب استفاده می کند و بربیا از نسترن)

کارخانجاتی هستند که تجارت آنها فروش بلاک چوب برای کارخانجات پیپ سازی است، این کارخانجات به مبدا های خاصی مراجعه کرده و ریشه های مورد نیاز خود را انتخاب و خریداری کرده و به کارخانه خود منتقل می کنند. چوب های مدیترانه ای، ایتالیایی، ترکیه و کشورهای اسکاندیناوی جزو مبادی این دلالان هستند. حتی ممکن است بلاک چوب سن مشخصی داشته باشد که در این صورت ریشه از قیمت بالاتری برخوردار است. مثلا دانهیل حتما از چوب نسترن ۴۰ ساله استفاده می کند، نه یک روز کمتر و نه یک روز بیشتر و این مسئله یکی از دلایل گرانی بعضی برندها میباشد.

کارخانه پیپ سازی به این دلالان (بنکداران چوب پیپ) مراجعه کرده و ریشه مورد نیاز خود را خریداری و به کارخانه خود انتقال می دهد. پس از انتقال ریشه ها به کارخانه، توسط متخصصان از نظر کیفی مورد طبقه بندی قرار گرفته و به صورت مکعب تراش می خورند تا سازنده بتواند راحت تر روی آنها کار کند.

دسته بندی فینیش های رایج پیپ

دسته بندی فینیش ها به صورت ذیل انجام میگیرد:

۱- پیورا آمبرتا (رنگ چوب روشن یا کیفیت یسیار بالا)
۲- آمبرتا (رنگ چوب روشن
پیپ بربیا مدل سال ۲۰۰۹ آمبرا
۳- سلکتد (کمی تیره تر از رنگ آمبرتا)
پیپ کالاباش سلکتد
پیپ تری سلکتد
۴- نوسه (رنگ گردویی)
پیپ نوسه
۵- روستیکا (دون دون با عمق بیشتر)
پیپ بربیا نف روستیکا
پیپ بربیا نینجا روستیکا
۶- سابیاتا (سند بلاست)
پیپ بربیا سند بلاست بیلیارد
پیپ بربیا لرد سند بلاست
۷- اوتر (قسمت خارجی چوب)

بیشتر بخوانید:  آب بندی اولیه پیپ ( Break-in )

برای آشنایی شما با این فینیش ها به توضیح مختصر درباره هر کدام می پردازیم:

۱- آمبرتا:
بلاک هایی که کیفیت بسیار بالایی دارند و هیچ لکه یا زده ای ندارند در گروه آمبرتا قرار می گیرند. چون بلاک آمبرتا کاملا پاک و صاف است به رنگ روشن فینیش می شوند. چرا رنگ روشن؟ چون خریدار بتواند شفاف بودن بلاک چوب را ببیند.

۲- نوسه:
در صورتی که بلاک کیفیتی همتراز و یا کمی پایین تر از آمبرتا (آمبرا) داشته باشد نوسه خواهد بود، رنگ نوسه گردویی است. این فینیش هم جزو گرانترین فینیش ها به حساب می آید.

۳- روستیکا:
روستیکا گونه ای از فینیش است که سازنده با ابزار روی پیپ را خط می اندازد. بلاک روستیکا باید سفت باشد و در صورتی که چند لکه هم روی بلاک باشد مسئله ای نیست چون هنگام روستیکا شدن این لکه ها تراشیده شده و دیده نمی شوند. در واقع ملاک روستیکا شدن مقاومت چوب است نه شفاف و بدون لکه یا گره بودن آن.

۴- سند بلاست:
سند بلاست گونه ای از فینیش است که با سنگ های ریز بدنه پیپ را می خراشند. در نوع سند بلاست لکه دار بودن بدنه چندان مهم نیست چون پس از سند بلاست شدن اصلا دیده نمی شود.

۵- اوتر:
اوتر به پیپی اطلاق می شود که قسمتی از پیپ ساخته شده از قسمت خارجی ریشه باشد و اصلا تراشیده نشده باشد. در حقیقت این بلاک ها بسیار نایاب هستند و غیر ممکن است که دو مدل شبیه به هم داشته باشد چون هر بلک از چوب منحصر به فرد است. هر سازنده ای هم قادر به ساخت اوتر نیست، سزار بارونتینی جزو معدود کمپانی های سازنده اوتر جهان به حساب می آید.

سوال درباره فینیش های رایج پیپ

آیا اسموک در فینیش های مختلف پیپ با هم فرق می کند و یا فینیش بیرونی می تواند تاثیری بر اسموک پیپ داشته باشد؟ آیا فینیش تاثیری بر قیمت پیپ دارد؟
بله فینیش هر پیپ می تواند تاثیر مستقیم بر اسموک و همچنین قیمت پیپ داشته باشد. در ذیل به برسی هر کدام خواهیم پرداخت.

– آمبرتا / سلکتد:
تقریبا هر دو این فینیش ها جزو گرانترین ها به حساب می آیند. همچنین اسموک فینیش آمبرتا و سلکتد بسیار یکدست و صاف است و پیپ هم از جذب نسبتا مطلوبی برخوردار است. رویه بیرونی این فینیش ها با پلی استر مخصوص پوشانده می شود که موجب براقتر و جذابتر شدن پیپ می شود. پلی استر پاشیده شده روی این گونه از پیپ ها هم یکی از عوامل گرانی آن به حساب می آید چرا که هر سازنده ای قادر به انجام آن نمی باشد.

بیشتر بخوانید:  About Tsuge Pipe

نگهداری از پیپ آمبرتا / سلکتد کمی سخت است. معمولا پلی استر پس از اسموک ها متعدد دچار آسیب میگردد، روی آن خراشیده شده و یا ممکن است جوش حرارتی بزند و یک پلی استر آن بریزد.

راهکارهای متعددی برای نگهداری این گونه توصیه شده است ولی بهترین راه حل داشتن چند پیپ برای مصرف کننده است چون در این صورت به پیپ فشار یا حرارت زیاد وارد نشده و پیپ سالمتر می ماند. راه حل دیگر پاشیدن دوباره لایه براق کننده پیپ است، توصیه جدی میگردد که از سپردن پیپ خود به افراد بدون تجربه در صنعت پیپ جهت پاشیدن براق کننده یا پلی استر بپرهیزید.

آیا می توان پیپ آمبرتا یا سلکتد بدون پوشش بواق کننده خرید؟ بله برخی از سازندگان به خاطر نوع چوبی که می خرند می توانند آمبرتا یا سلکتد بدون پوشش براق کننده بسازند به نحوی که اصالت پیپ هم حفظ شود.

– نوسه:
نوسه هم کیفیتی همپای آمبرتا دارد فقط رنگ آن کمی تیره تر است. موارد ذکر شده در مورد پلی استر و اسموک و قیمت هم همانند آمبرتا میباشد با این فرق که نوسه از آمبرتا ارزانتر است.

– روستیکا:
پیپ روستیکا چند خاصیت عمده دارد. بلاک محکمی دارد، ضربه پذیر نیست و تعمیر کردن آن راحت تر است. در اثر ضربه و یا حرارت غیر ممکن است جوش بزند و اسموک لایت تری نسبت به دو گروه بالا دارد ولی اصالتا پاکی ریشه دو گروه بالا را ندارد.

– سند بلاست:
از نظر کیفیت بلاک می توان گفت پایین ترین رده را دارد ولی اسموک لایت و مطلوبی دارد، بدنه آن به راحتی قابل تعمیر است و به سختی آسیب می بیند.

– اوتر:
هدف از تولید اوتر در حقیقت ساخت یک اثر هنری است، اثری با الهام از طبیعت خاص چوب. پیپ های اوتر سختی و کیفیت بسیار بالایی دارند و اسموک آنها هم مطلوب است. همه چیز در راستای قسمت اوتر چوب تراشیده می شود و هر چقدر بقیه قیمت ها مانند دهنی، آتشگاه، جامپر و سوراخ آتشگاه هماهنگی بیشتری با قسمت اوتر داشته باشند گرانتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:  Mimmo Provenzano

– کالر:
پوشش رنگی، پوششی است که در سال اخیر به دلیل رشد تکنولوژی پا به عرضه پایپ برند ها گذاشته است. پاشیدن رنگ روی پیپ داستان جدیدی است و طرفداران خاص خود را دارد. در این فینیش پیپ های مشکی (بلک پیانو / الکترواستاتیک)، سفید (رنگ / پوشش پلی کربنات و با پلاستیک های دیگر)، نقره ای (رنگ) و چاپ (چاپ تک رنگ یا چند رنگ روی پیپ) دیده می شوند.

در این بین پوشش بلک پیانو و پلاستیک جدیدترین ها هستند. جالب است بدانید که در پوشش پلاستیک پیپ چوبی درون محفظه ای قالب مانند قرار می گیرد و روی آن را عایقی از پلاستیک فرا میگیرد. این پلاستیک عایق، مانع رسیدن حرارت به دست مصرف کننده میگردد.

پیپ با پوشش پلاستیک
پیپ با فینیش بلک پیانو

– بریر مرشام:
بریر مرشام اوج هنر دست سازنده است، برند، سازنده، کشور و… مهم نیست. مهم اثری است که از چوب ساخته می شود و میبایستی به دست مجموعه داری برسد که آن را سالم نگهداری کند. اسپانیایی ها در این کار مهارت قابل ملاحظه ای دارند و قیمت این پیپ ها هم مسلما کم نیست.
بریر مرشام ساخت لورنزو

حرارت:
حرارت مهمترین نقش در فرسوده شدن پیپ شما را دارد. پیپ ها عموما (۹۹%) در اثر گرم شدن زیاد دچار آسیب های جدی میگردند و حفره پیپ (آتشگاه) می سوزد و ممکن است قسمت بیرونی پیپ هم جوش بزند و یا دچار لکه های سیاه گردد.
یک پیپ استاندارد در اثر استعمال توتون آروماتیک (معطر) در حدود ۳۰۰ درجه گرما را در طول استعمال تحمل می کند و در صورت استفاده از توتون های ساده (بدون عطر یا انگلیسی) تا ۶۰۰ درجه. این حقیقت برای بسیاری از مصرف کنندگان پیپ پوشیده بوده است!

توصیه های هنگام خرید پیپ

حرارت، فینیش، نوع چوب، شخص مصرف کننده، نوع توتون مورد استفاده، تعداد پیپ های مصرف کننده و نوع آنها و… همه عواملی هستند که هنگام خرید پیپ نقش مهمی دارند، پس توصیه می شود:

۱- پیپ خود را از جای معتبری بخرید که در این زمینه تخصص داشته باشد.
۲- از فروشنده کمک بخواهید و به او اطلاعات بدهید.
۳- قبل از خرید، بودجه خود را به فروشنده بگویید تا بتواند خدمت شایسته تری به شما عرضه کند.
۴- پیپ چینی (ساخت چین که عموما بصورت فیک و به نام شرکت های معتبر تولید می شوند) نخرید.

فینیش های رایج پیپ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها