ساختار لایه بیرونی سیگار

در این مقاله می خوانید :

دانه های سفید روی لایه بیرونی سیگار (دندانی-Toothy Wrapper)

اگر دوستدار سیگار و از طرفداران ، هواداران ، دنبال کنندگان دنیای سیگار و از همه مهمتر مصرف‌کنندگان سیگار به ویژه سیگار های با کیفیت کوبایی باشید ، به احتمال فراوان بر روی خاکستر سیگار ، متوجه بوجود آمدن دانه های ریز سفید رنگ در هنگام اسموک سیگار شده اید و احتمالاً از خود پرسیده اید که این دانه های ریز سفید رنگ چه هستند و آیا وجود آنها در کیفیت سیگار تاثیری دارد و یا خیر ؟!

برای رسیدن به پاسخ این پرسش باید با ویژگی از برگهای توتون که به عنوان لایه بیرونی Wrapper در تولید سیگار استفاده می شوند تحت عنوان Toothy آشنا شوید .

این اصطلاح در بیان لایه های بیرونی سیگار هایی به کار گرفته می شود که ظاهری زمخت و ناهموار دارند و اگر با دقت به آنها بنگریم ، گویا با دندان ، برگهای توتون را فشار داده و آثار فشار دندان بر روی آنها به صورت ناهمواری های ریز و کوچکی دیده می شود برخلاف لایه های بیرونی دیگری که ظاهر و بافتی مخملی و نرم و هموار دارند .

The effect of smoking on dental implants 5

از نمونه‌های لایه های بیرونی ناهموار می توان به نوع Connecticut Broadleaf اشاره کرد و در مقابل در مورد لایه بیرونی مخملی و هموار می توان نوع :Connecticut Shade را نام برد .

باید بدانید که این برآمدگی ها و ناهمواری های موجود بر روی برگ توتون ، حاوی روغن می باشند که در برگ های توتونی که به روش Sun_Grown پرورش یافته و عمل آوری شده اند به وجود می آیند .در پاسخ به این پرسش که آیا این ویژگی در افزایش کیفیت سیگار موثر است و یا خیر !؟

باید گفت ، وجود این خاصیت باعث داشتن لایه بیرونی روغنی و طعم دار تر در سیگار تولید شده می شود .از این گونه لایه‌های بیرونی می توان به انواع Sumarta Cameroon Leaf اشاره کرد .

خرید ادوات سیگاربرگ

اگرچه اکثر برگهای توتون که به عنوان لایه بیرونی Toothy شناخته می شوند از نوع :African Camerooهستند و با عمل آوری مناسب و درست می توان به طعم و مزه بیشتری نیز دست پیدا کرد اما باید بدانید که این گونه لایه‌های بیرونی در سراسر دنیا یافت می‌شوند و در تهیه و تولید سیگار مورد استفاده قرار می گیرند .سرانجام اینکه ، سیگار های تولید شده با لایه بیرونی Toothy در هنگام سوختن و روی خاکستر حاصل از سوختن آنها دانه های ریز سفید رنگ ایجاد می شود که همان نقطه های برجسته روغنی بر روی برگ توتون می باشند که در مورد آنها توضیح داده شد .به این نکته نیز توجه داشته باشید که هستند سیگارهایی که بر روی لایه بیرونی آنها نقاط برجسته روغنی با چشم دیده نمی شود اما در هنگام سوختن دانه های ریز سفید رنگ بر روی خاکستر آنها ایجاد می‌شوند که در نتیجه وجود حباب های روغنی در برگه توتون میباشد .

بیشتر بخوانید:  رضا یزدانی به نام سیگار پشت سیگار

براق بودن و بافت و ساختار لایه بیرونی سیگار

می توان گفت اولین چیزی که در مورد یک سیگار شما را به خود جلب می کند لایه بیرونی آن است که می توان آن را به ویترین یک سیگار تشبیه کرد .
بسیاری بر این باورند که هر چی این لایه براق تر و جلای بیشتری داشته باشد یعنی کیفیت بالاتری نیز دارد ، اما باید گفت این گفته به طور کلی در تمام موارد صدق نمی‌کند .

عوامل موثر بر ظاهر سیگاربرگ

عوامل موثر بر میزان براق بودن و جلای ظاهری لایه بیرونی سیگار میزان براق بودن لایه بیرونی از یک سو به عواملی مانند :
کیفیت خاک ، نوع و گونه توتون ، آب و هوا ، مواد شیمیایی استفاده شده در پرورش توتون ، زمان برداشت بستگی دارد و از سوی دیگر مراحل عمل آوری توتون و همچنین چگونگی نگهداری سیگار بعد از تولید آن نیز می توانند بر میزان جلای لایه بیرونی سیگار موثر باشند .

به عنوان مثال :
اگر فرآیند تخمیر در زمان کوتاه و در دمای پایین انجام گیرد ، میزان روغن باقی مانده در برگ توتون بالا می باشد که در نتیجه جلوه و جلای خاصی به لایه بیرونی استفاده شده در تهیه سیگار ، می بخشد و این عامل شاید باعث کمی تندی و تیزی در طعم سیگار گردد .

از سوی دیگر ، اگر مدت زمان تخمیر زیاد باشد و در دمای بالا صورت گیرد ، مقدار روغن بیشتری در طول زمان ، از بین می رود و توتون ظاهری مات و کدر به خود می‌گیرد ،این حالت اغلب در توتون هایی از نوع Maduro که نیاز به مدت زمان طولانی جهت عمل آوری دارند دیده می شود .

در حالت دیگر ، اگر سیگار برای مدتی طولانی بعد از تولید ، انبار و نگهداری شود ، حالت مخملی و روغنی لایه بیرونی آن با گذشت زمان کمتر و کمتر می گردد ، این تاثیر به دلیل اشتباه در مراحل ساخت سیگار نیست و شاید در برخی موارد به دلیل کم کاری در رعایت نکردن شرایط درست نگهداری سیگار ، صورت گرفته باشد .

بیشتر بخوانید:  قدیمیترین سیگارفروشی دنیا

اما در هر صورت نگهداری سیگار برای مدت طولانی و حتی در شرایط مناسب نیز باعث از دست رفتن جلا و براق بودن لایه بیرونی آن می گردد .
این مات بودن لایه بیرونی در سیگارهای کمیاب قدیمی بسیار متداول و رایج است .

لایه بیرونی به مرور زمان کدر شده ، روغن خود را از دست می‌دهد ، شاید ترک هایی بر روی آن ایجاد گردد و در هنگام اسموک نیز اگر رینگ گیج سیگار کم باشد باعث سوختن با حرارت و سرعت بالا می شود .

نوسانات شدید در میزان رطوبت محیط در مراحل نگهداری سیگار ، می‌تواند عاملی باشد در از بین رفتن براقیت و جلای ظاهری آن .
بطور کلی می‌توان گفت ارزیابی و برداشت صحیح در مورد کیفیت سیگار از روی میزان براق بودن و جلای لایه بیرونی آن به داشتن میزان اطلاعات کافی در مورد سیگار ، شرایط نگهداری آن و همچنین نوع توتون مصرفی در تهیه سیگار و ویژگیهای توتون مورد نظر ، دارد ، در غیر این صورت نمی توانید برداشت و ارزیابی درست و صحیحی داشته باشید .

بافت و ساختار لایه بیرونی

شاید گاهی با سیگارهایی با کیفیت و قیمت بالایی برخورد کرده باشید که لایه بیرونی زمخت و ضخیمی داشته اند ، به خصوص سیگارهایی با لایه بیرونی Maduro البته اگر توتون های کوبایی از نوع Maduro را با دیگر انواع غیر کوبایی آن مقایسه کنید ، اختلافاتی خواهید دید .

لایه بیرونی یک سیگار را می‌توان به منزله صورت آن در نظر گرفت اما یک لایه بیرونی با ظاهری زمخت همواره نشان دهنده کیفیت پایین آن نخواهد بود تا وقتی که رگه های موجود بر روی آن زیاد ضخیم نباشد و باعث سوختن بد سیگار نشوند .
توجه داشته باشید که رنگ پریدگی در لایه بیرونی نشان‌دهنده ویژگی‌های دیگری در سیگار است .

انواع لایه بیرونی سیگار – Cigar Wrapper Types

لذت بردن از اسموک یک سیگار نیازمند دانش و آگاهی است . یکی از اجزای حیاتی سیگار برگ :Wrapperکه بیرونی ترین لایه سیگار است می باشد. این لایه مسئول طعم ، عطر و ظاهر سیگار است . انواع لایه های بیرونی سیگار را می توان بر اساس منشاء ، بافت و طعم آنها طبقه بندی کرد. در اینجا برخی از رایج ترین انواع لایه بیرونی سیگار برگ آورده شده است :

بیشتر بخوانید:  سیگار برگ ایتالو دومینیکن برای اولین بار در ایران

Connecticut Shade: این لفاف از دره رودخانه کنتیکت می آید و زیر یک پارچه تنظیف بزرگ رشد می کند تا از آن در برابر نور خورشید محافظت شود . نتیجه ، یک رنگ روشن ، طلایی و طعمی ملایم است که برای مبتدیان عالی است .

Ecuadorian Sumatra :
این لفاف در خاک حاصلخیز اکوادور رشد می کند و در سایه ای کمی بیشتر از سایه کانکتیکات رشد میکند . دارای پروفایل طعمی ملایم تا متوسط با طعمی کمی شیرین است .

Habano :این لفافه از گیاه تنباکوی با بذر کوبایی بدست می آید و در کشورهایی مانند نیکاراگوئه ، هندوراس و جمهوری دومینیکن رشد می کند . دارای رنگ قهوه ای مایل به قرمز و طعمی قوی با نت های ادویه ای است.

Maduro :
این لفاف برای مدت طولانی تری نسبت به سایر لفاف ها تخمیر می شود و در نتیجه ظاهری تیره و روغنی پیدا می کند . پروفایل عطر و طعمی کامل و قوی با نت هایی از شکلات ، اسپرسو و شیرینی دارد .

Cameroo :
این لفاف از کشور آفریقایی کامرون می آید و دارای رنگ متمایز قرمز مایل به قهوه ای است . پروفایل عطری و طعمی متوسط تا قوی با نت هایی از ادویه ، چوب سدر و فلفل دارد.

Corojo :
این لفاف نیز از توتونی با بذر کوبایی بدست می آید و به دلیل بافت روغنی و رنگ قهوه ای مایل به قرمز خود ، معروف است . دارای پروفایل طعمی کامل و قوی با نت های چرم ، ادویه و خاکی است .

Criollo :
این لفاف از بذر گیاه تنباکو کریولو بدست می آید و دارای مشخصات طعمی متوسط تا قوی با نت هایی از قهوه ، شکلات و ادویه است . بطور خلاصه لایه بیرونی سیگاربرگ جزء مهم آن است و هر نوع لفاف ، طعم و تجربه منحصر به فردی را ارائه می دهد . مهم است که انواع مختلف لفاف را امتحان کنید تا بهترین را مطابق با سلیقه خود بیابید . به خاطر داشته باشید که سیگارهای خود را در یک مرطوب کننده نگه دارید تا کیفیت و طعم آنها حفظ شود .

سایت بررسی انواع سیگار برگ های ایران و  جهان

براق بودن و بافت و ساختار لایه بیرونی سیگار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *