مختصری درباره Morta (Bog Oak)

در این مقاله می خوانید :

مختصری درباره Morta (Bog Oak)

یکی از مواد اولیه ای  که بعنوان ماده ای لوکس و به قول معروف لاکچری در تهیه و ساخت پیپ مورد استفاده قرار میگیرد چوب مرتا Morta (Bog Oak ) می باشد.
این چوب از خانواده چوب های فسیلی و سنگ واره ای است مانند چوب آبنوس که از سنگ شدگی و تحجر تنه درختان افرا در مناطق باتلاقی در طول صدها و یا هزاران سال بدست می آید .
توجه داشته باشید که در علم زمین شناسی هزاران سال زمان کوتاهی محسوب میشود و اینگونه تحجر و سنگ شدگی مراحل اولیه محسوب میشود که اگر ادامه پیدا کند به مرور در طول میلیون ها سال به زغال سنگ و نفت و سایر سوخت های فسیلی تبدیل می شوند .
پس چوبهای مرتای استفاده شده با سن چند هزار سال که گاهی تا ۱۴ هزار سال و یا بیشتر سن دارند مراحل نوجوانی خود را طی میکنند.
چوب مرتای استفاده شده برای ساخت پیپ در مناطق بسیار محدود مثل مناطق باتلاقی شمال غربی فرانسه با مشقت و طی مراحل طولانی بدست می آید.
برای بدست آوردن مرتا ابتدا باید مناطق مناسب شناسایی شوند سپس متخصصین شروع به فرایند استخراج مرتا از لایه های زیرین زمین میکنند برای اینکار ابتدا با استفاده از فرایند پیلینگ که عبارت است از فرو بردن لوله های باریک و بلند به داخل زمین و استخراج لایه های زیرین پوسته زمین برای شناسایی محل مناسب جهت وجود مرتا و استخراج آن، استفاده میکنند .
دقت داشته باشین که عملیات استخراج مرتا در سطح وسیع و طی مراحلی پیچیده و سخت و طولانی و در حجم بسیار انبوه صورت میگیرد و پس از استخراج این حجم بالا در این سطح وسیع متخصصین کار وارد عمل شده تا شاید بتوانند مقدار اندکی چوب مناسب برای ساخت پیپ از میان انبوهی از مواد استخراج شده، بدست بیاورند.
برای مشاهده ی قیمت انواع پیپ به فروشگاه مراجعه فرمایید…
گذشته از تمام مراحلی که بصورت اختصار گفته شده به این موضوع هم توجه داشته باشید که کار با چوب مرتا جهت ساخت پیپ مشقات و سختی ها و ریزه کاری های خاص خود را میطلبد که کار هر استادی نیست و در میان اساتید سازنده پیپ تعداد کمی از سازندگان ، آنهم به تعداد معدود و اندک به ساخت پیپ مرتا اقدام میکنند.
پس اگر روزی همای سعادت بر روی شانه شما فرود آمد و پیپ مرتایی در دست داشتین به این بیاندیشین که تاریخی چند هزار ساله با هنر و تخصصی منحصر بفرد در اختیار دارید.

بیشتر بخوانید:  وسایل نظافت و تمیز کردن پیپ

مختصری درباره Morta (Bog Oak)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها