نگاهی گذرا به فینیش های مختلف پیپ

در این مقاله می خوانید :

نگاهی گذرا به فینیش های مختلف پیپ

مرحله پایانی ساخت یک پیپ اگرچه مستقیماً در عملکرد آن به عنوان یک ابزار تدخین تأثیری ندارد اما نقش مهمی در جذابیت زیبایی شناختی پیپ ایفا می‌کند. این امر از بارزترین جنبه‌های بصری یک پیپ است، فینیشینگ نیز یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی است که یک مصرف کننده با آن ارتباط برقرار می‌کند. فینیش نهایی اغلب طرح‌های نهفته در بافت برایر  را برجسته می‌کند و می‌تواند بافت و پالت‌های رنگی جذابی را که برای کلکسیونرها جذاب است، به همان اندازه شکل پیپ، اگر نه در برخی موارد بیشتر، برجسته کند. بسیاری از پیپ‌کش‌ها کل مجموعه‌های خود را به فینیش‌های خاصی اختصاص داده‌اند و برای برخی، فینیش یک عامل تعیین‌کننده برای خرید پیپ است.

صاف و مسطح و ساده

قبل از معرفی Dunhill از فینیش سندبلاست Shell Briar در سال ۱۹۱۷، تمام پیپ‌ها با فینیش صاف و ساده، ارائه می‌شدند. بیش از هر پوشش دیگری، یک سطح صاف، طرح‌های برایر را در طبیعی‌ترین حالت خود به نمایش می‌گذارد، سطحی صاف و سمباده‌ای برای نشان دادن طرح‌های شعله‌ای و چشم  پرنده بهترین انتخاب است. مانند رنگ آمیزی هر شیء چوبی دیگری، رنگ آمیزی پیپ شامل اجازه دادن به رنگ‌ها برای جذب یک رنگ خاص، لایه‌بندی آن برای عمق‌های مختلف رنگ و تعریف طرح است، زیرا قسمت‌های مختلف بدنه پیپ با چگالی‌های مختلف در سراسر چوب، رنگ را به درجات مختلف جذب می‌کنند.

پیپ صاف و مسطح و ساده

برخی از تولیدکنندگان پیپ، به ویژه در میان پیپ سازان هنری، از رنگ‌های کنتراست (متضاد) استفاده می‌کنند، فرآیندی فنی و زمان‌بر که شامل رنگ‌هایی از دو طیف مختلف است که با برنامه و طرحی‌ریزی از قبل تعیین شده و خاص، طرح‌های برایر برای تعریف واضح‌تر به یکی از این دو رنگ با تشخیص سازنده پیپ، رنگ آمیزی می‌شوند.

بیشتر بخوانید:  ترفندهای سیگار کشیدن

سندبلاست

خط تولید محصولات Shell briar دانهیل در سال ۱۹۱۷ اولین پوشش سندبلاست شده را برای ساخت پیپ معرفی کرد. سندبلاست اگرچه بافت دارد اما همچنان الگوهای طرح‌های طبیعی برایر را نمایان می‌کند، اما در فضایی سه بعدی، زیرا بخش‌های نرم تر چوب برداشته می‌شود. بیشتر و بهتر از یک فینیش صاف، سندبلاست‌ها می‌توانند حلقه‌های رشد طبیعی برایر را که زیر طرح‌های شعله‌ای یا چشم پرنده‌ که در پرداخت‌های صاف می‌بینیم، به‌طور واضح تر مشخص کنند. یک فینیش سندبلاست می‌تواند همان رنگ آمیزی یک فینیش صاف عمل کند، برخی از سازندگان از رنگ‌های کنتراست روی پیپ های سندبلاست نیز استفاده می کنند.

پیپ سندبلاست

رُستیک

برخلاف فینیش‌های صاف و سندبلاست، رستیک بافت را بر جهت‌گیری طرح‌های اولیه طبیعی برایر اولویت می‌دهد و اغلب جلوه و طرح‌هایی عمیق و ناهمواری را ارائه می‌دهد که توسط الگوهای طرح طبیعی برایر محدود نمی‌شوند. فینیش‌های رستیک برای کسانی که از تجربه لمس در هنگام پیپ کشیدن لذت می‌برند، به خصوص برای پیپ‌های بزرگ‌تر، بسیار عالی است و بسیاری از تولیدکنندگان پیپ ایتالیایی به دلیل سبک‌های روستیک خود مشهور هستند که به خوبی با نسبت‌های بزرگ‌تر طراحی پیپ ایتالیایی  ترکیب می‌شوند. بدون الگوهای طبیعی طرح‌های برایر، فینیش روستیک اغلب زمانی استفاده می‌شود که یک بلاک برایر جهت‌گیری دانه‌بندی و الگوی بسیار ثابتی را نشان نمی‌دهد و آنچه را که با فینیش صاف به پیپ ساده‌ای تبدیل می‌شود به پیپی با بافتی قابل لمس و جذابیت ناهموار تبدیل می‌کند.

پیپ رُستیک

حکاکی شده

مانند روش‌های روستیک، فینیش حکاکی شده از الگوهای طرح‌های طبیعی برایر پیروی نمی‌کند. آن‌ها اغلب تراکم کمتر و یکنواخت‌تر از پرداخت‌های روستیک دارند، با این حال، برخی از سازندگان آن را به الگوها و بافت‌های فوق‌العاده تبدیل می‌کنند.

بیشتر بخوانید:  کبریت های کلکسیونی

پیپ حکاکی شده

پیپ‌های Meerschaum اغلب حکاکی می‌شوند، فرورفتگی‌های متوسط ​​متخلخل برای حکاکی‌های دقیق در مقایسه با برایر. با این حال، پیپ‌های مرشام نیز می‌توانند با فینیش صاف یا روستیک نیز تولید شوند.

با این حال، به خاطر داشته باشید که سبک و روش اجرایی هر پیپ‌ساز متفاوت است، به خصوص وقتی صحبت از تکنیک‌های رنگ آمیزی اختصاصی و تکنیک‌های سندبلاست باشد. برای درک کامل تنوع و تفاوت‌های ظریف این پرداخت‌ها، حتماً به سایت مجموعه پاسارگاد تاباک و محصولات و مقالات مربوطه، مراجعه کنید.

شما می‌توانید برای تهیه پیپ و ادوات آن به صورت آنلاین در وب سایت فروشگاه پاسارگاد تاباک یا بصورت حضوری آن را تهیه کنید.

پیپ ساده

2 دیدگاه دربارهٔ «نگاهی گذرا به فینیش های مختلف پیپ»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *