نگهداری و مراقبت از استم های ولکانایتی

در این مقاله می خوانید :

نگهداری و مراقبت از استم های ولکانایتی

استم های ولکانایتی طرفداران و دوستداران بسیاری در دنیای پیپ هم در میان مصرف کنندگان و هم در میان سازندگان دارند .
نرم هستند و در زیر دندان احساس خوشایندی ایجاد می‌کنند اما همانطور که همه می‌دانند این نوع استم ها در برابر نور ، گرما ، آب و حتی هوا آسیب‌پذیر هستند ، به راحتی اکسید می‌شوند و رنگ آنها تغییر می‌کند و لایه ای با رنگ سبز که خوشایند نیست به جای رنگ اصلی آنها می نشینم که به دلیل فسفر موجود در آن و ظاهر شدن آن در سطح پیپ می باشد .
در این مقاله سعی بر آن داریم تا راهکارهایی جهت نگهداری این گونه استم ها به شما عزیزان ارائه می دهیم :

راهکار اول :

استم پیپ خود را بشناسید :
بهتر است بدانید که تمام استم های ولکانایتی یک جور ساخته نمی‌شوند ، به طور کلی دو نوع استم ولکانایتی موجود است :
یک نوع که از تراش و سمباده کاری و شکل دادن با دست از لوله‌های استوانه‌ای ابونیتی ساخته می‌شود و نوع دیگر ، آنهایی که به صورت قالب گیری از مواد اولیه به صورت مایع به دست می آیند .
هر دوی این استم ها می‌توانند بسیار با کیفیت ساخته شوند اما معمولاً استم های قالب ریزی شده نسبت به نوع دست‌ساز بیشتر اکسید می شوند .
استم های دست ساز ، چگالی و تراکم و فشردگی ذاتی و ساختاری بیشتری دارند ، استم های قالب ریزی شده دارای حباب های ریز میکروسکوپی هستند که به دلیل مایع بودن مواد اولیه ساخت آنها در مرحله قالب ریزی ممکن است به وجود آیند .
پس بهتر است در نگهداری و مراقبت از استم های ولکانایتی قالب ریزی شده ، وسواس بیشتری به خرج دهید .

بیشتر بخوانید:  زیپو، ۸۰ سال تجربه

راهکار دوم :

استم پیپ خود را پاک و تمیز کنید :
در هنگام اسموک ، استم پیپ شما نه تنها در معرض گرمای ناشی از سوختن توتون و نور و هوا قرار می‌گیرد بلکه به بزاق دهان شما نیز آغشته می شود .
بزاق دهان خاصیت اسیدی دارد که این حالت در نقش یک کاتالیزور جهت سرعت بخشیدن به اکسید شدن استم ولکانایتی و تغییر رنگ آن عمل می‌کند .
بدون مراقبت لازم با هر بار اسموک استم پیپ شما بیشتر اکسید شده و تغییر رنگ میدهد .
برای جلوگیری و یا به تاخیر انداختن این فرآیند ، بعد از هر بار اسموک ، استم را با یک پارچه نرم و مناسب ترجیحاً از جنس مخمل و ابریشم پاک و سطح آن را از وجود آلودگی و بزاق دهان تمیز کنید و در انتها می توانید یک نخی تمیز کننده تمیز در مسیر هوایی استم قرار داده تا رطوبت و آلودگی باقیمانده در پیپ را در مدت زمان استراحت پیپ ، به خود جذب کند و به استم آسیبی نرسد .

راهکار سوم :

استم ولکانایتی را به مدت طولانی در معرض نور و گرما قرار ندهید :
قرار گرفتن در معرض نور مستقیم سرعت اکسید شدن و تغییر رنگ استم ولکانایتی را چندین برابر می کند ، پس ترجیحاً در محیط بیرون و در زیر نور خورشید از پیپی با اسم ولکانایتی استفاده نکنید و اگر هم این کار را انجام دادید بعد از پایان اسموک ، در اسرع وقت استم را پاک کنید و در جایی مناسب دور از نور قرار دهید .
مراقب باشید که پیپ خود را در طی روز در ماشین قرار ندهید چرا که گرمای داخل ماشین مخصوصا در روز و در زیر نور خورشید به آن آسیب می رساند .
پیپ خود را در جایی سایه و خنک نگهداری کنید سعی کنید پیپ های خود را نزدیک پنجره که در معرض نور و جریان هوا و گرما می باشد قرار ندهید چراکه باعث سرعت بخشیدن به روند اکسید شدن و تغییر رنگ استم خواهد شد .

بیشتر بخوانید:  ابزار تمیزکاری پیپ

راهکار چهارم :

برنامه هفتگی و منظمی جهت تمیز کردن استم پیپ ها داشته باشید :
حتی در مواقعی که از پیپ خود استفاده نمی کنید نیز فرآیند اکسیداسیون به دلیل وجود اکسیژن و دیگر المان هایی که باعث ایجاد این فرایند می شوند ، در هوا و محیط اطراف همچنان ، اتفاق می افتد و می توانند این روند را تسریع بخشد .
بهتر است در مواقعی که از پیپ خود استفاده نمی کنید نیز به طور منظم آن را با دستمال مناسب پاک کنید و نخ تمیز کننده داخل مسیر هوایی استم قرار دهید .

راهکار پنجم :

استفاده از روغن مخصوص جلای استم ولکانایتی :
ممکن است با رعایت تمام مراحل و مطالب گفته شده بازهم استم پیپ شما به مرور زمان تغییر رنگ دهد ! حال چه باید کرد !؟
در چنین مواقعی با استفاده از روغن جلای مخصوص اینگونه استم ها با رعایت دستورالعمل استفاده از آنها جلا و شفافیت اولیه را به استم پیپ برمی‌گردانند .
به دلیل خاص و تخصصی بودن این کار ، پیشنهاد می‌کنیم که برای انجام آن به مراکز معتبر مراجعه کنید .

اگر بعد از انجام تمام کارهای گفته شده مشکل استم شما حل نشد پس شاید بهتر باشد آن را با یک استم نو جایگزین کنید که البته برای این کار نیازمند یک استاد کار با تجربه جهت ساخت استم مناسب برای پیپ شما می باشید .
اگرچه راهکارهای دیگری نیز نظیر استفاده از روش ها مختلف با بهره گیری از مواد تمیز کننده گوناگون وجود دارد که انجام این روش ها در منزل و توسط شخص شما بدون داشتن مهارت و تجربه کافی توصیه نمی شود چرا که به استم ولکانایتی پیپ خود صدمه غیرقابل جبران خواهید زد .

بیشتر بخوانید:  پیپ كش حرفه ای كيست ؟

pip 11

295172a46e67c0b91ccb4cc4b70def39_XL

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *