نگاه تاریخی به سیر تحولی پیپ‌های فلزی

در این مقاله می خوانید :

نگاه تاریخی به سیر تحولی پیپ‌های فلزی

از اواسط قرن نوزدهم، ترکیب‌های تنباکو با طعم‌های بیشتری رواج پیدا کرد و طعم‌های جدید تنباکوی زیادی روانه بازار مصرف شد. بسیاری از اسموکرها به تدریج به تنباکوهای طعم‌دار علاقه‌مندتر شدند، رایحه‌ بیشتر  اما جنبه منفی نیز دارد!

تنباکوهای طعم‌دار به‌طور قابل‌توجهی مرطوب‌تر هستند، به‌طوری‌ که ممکن است رطوبت در مسیر هوایی، شنک و استم پیپ ایجاد شود که پیپ کشیدن را کمتر لذت‌بخش می‌کند.

نگاهی تاریخی به سیر تحولی پیپ‌های سیستم فلزی

تولیدکنندگان پیپ سعی کردند با مشکل رطوبت مبارزه کنند و سیستم‌هایی را برای خلاص شدن از چگالش و رطوبت ایجاد کنند. بسیاری از این تلاش‌ها شناخته شده است، از سنگ‌های نیکوتینی متخلخل ساده گرفته تا اتاق‌های متراکم، قفل‌های رطوبت، پیپ‌هایی با سیستم زهکشی و غیره. ایجاد یک سیستم در پیپ‌ها را می‌توان در تمام مواد قابل تصور مشاهده کرد. این امر حتی در مورد ژانر سنتی مانند پیپ سفالی و میرشام نیز صدق می‌کند، هر دو موادی که به طور طبیعی متخلخل و جاذب رطوبت هستند در مقایسه با پیپ برایر که رطوبت کمتری را جذب می‌کند و در نتیجه دود مرطوب‌تری ایجاد می‌کند.

از سال ۱۸۸۰، ده‌ها حق ثبت اختراع جدید ثبت شد که در آن‌ها رطوبت زدایی جدید از دود و دفع مایعانات توصیف و محافظت می‌شود. بیشتر این اختراعات به طور مبتکرانه ابداع شده‌اند، اما عمر کوتاهی داشتند، در حالی که بخش بزرگی از اختراعات حتی هرگز تولید نشدند. اغلب برای ساخت، بسیار پیچیده و در استفاده ناکارآمد هستند، عمدتاً به این دلیل که تمیز کردن آن‌ها برای  اسموکر غیر عملی است.

نگاهی تاریخی به سیر تحولی پیپ‌های سیستم فلزی

بسیاری از اختراعات بر اساس یک اصل مشابه هستند: استفاده از دو ماده مختلف که باعث تحریک تراکم می‌شوند، احتمالاً در ترکیب با یک مکان ذخیره برای جمع شدن رطوبت. به خصوص در پیپ‌های برایر، قطعات فلزی تراکم رطوبت حاصل از دود را تحریک می‌کنند. بر اساس این اصل، درج فلزی در استم اعمال می‌شود که بر اساس فیزیک است: بارانی که در زمان برخورد ابر با هوای خنک، ابر را ترک می‌کند.

فیلترها، شاخه‌ها و مارپیچ‌ها در همه اشکال و طرح‌ها آغاز یک اصل کاملاً جدید است که در آن استم چوبی با فلز جایگزین می‌شود. البته این تنها زمانی امکان‌پذیر است که فلزات سبک وزن به بازار بیایند و این در دهه سی قرن گذشته اتفاق افتاد.

ریشه‌های آمریکایی

به طور کامل در عصر ماشین، از سال ۱۹۳۰ آلومینیوم وارد صنعت پیپ شد. آلومینیوم دارای ویژگی‌هایی است که برای ساخت پیپ مهم است: فلز گرما را به خوبی جذب می‌کند، در حالی که وزن آن سبک است و بنابراین استفاده از آن مفید است. علاوه بر این، آلومینیوم ظاهری مدرن و بهداشتی دارد که مناسب اسموکری است که به دنبال یک ابزار اسموک مدرن و راحت است. بنابراین جای تعجب نیست که در دهه ۳۰ پیپ‌هایی با قطعات آلومینیومی ساخته می‌شدند. استم عنصر انتخابی است که به راحتی از فلز ساخته می‌شود. بدیهی است که کاسه پیپ برایر و دهانه ولکانیت برای جایگزینی با فلز مناسب نیستند. آلومینیوم تراکم رطوبت حاصل از دود را تحریک می‌کند و در عین حال می‌تواند یک مخزن سیال را در خود جای دهد.

نگاهی تاریخی به سیر تحولی پیپ‌های سیستم فلزی

همانطور که اغلب اتفاق می‌افتد، چنین یافته‌هایی در چندین مکان کم و بیش به طور همزمان اتفاق می‌افتد. نقطه شروع همیشه یک بخش فلزی است که به دود متراکم شده فرصت رسوب می‌دهد و یک سیستم زهکشی را در خود جای می‌دهد. این پیپ‌های به اصطلاح مدرنیستی در ایالت‌های مختلف ایالات متحده با به‌عنوان یک اصل اساسی، یک پیپ از برایر و یک استم آلومینیومی با دهانه‌های معمولی از لاستیک ولکانیزه طراحی شدند. قطعات فلزی اغلب در شرکت‌هایی ساخته می‌شدند که به صنعت هواپیماسازی در حال ظهور خدمت می‌کردند.

یکی از اولین اختراعاتی که محبوبیت زیادی پیدا کرد، پیپ کرستن بود. این محصول کاسه پیپ برایر را با سیستم پیچ به استم متصل می‌کند. استم طرحی بر اساس اصل رادیاتور دارد و حتی از آن به عنوان رادیاتور یاد می‌شود. سطح توسط منحنی‌ها بزرگ می‌شود، به طوری که می‌تواند گرما را به سرعت از بین ببرد. بخش مربعی استم ظاهری مدرن را ارائه می‌دهد که ظاهری به روز به پیپ می‌دهد.

در استم توخالی یک سیستم مبتکرانه ابداع شده است: دود در یک مسیر لوله‌ای حرکت می‌کند، به اصطلاح لوله خشک کشیده شده و مسیر طولانی را برای خنک شدن بهتر ایجاد می‌کند. چگالش در استم فلزی جمع آوری می‌شود و با کمک یک درپوش دایره‌ای در انتها می‌توان رطوبت نامطلوب را پس از اسموک کردن از بین برد.

این پیپ دارای یک افزودنی مبتکرانه است که کاملاً با تفکر بهداشتی آن دوره مطابقت دارد. با یک درپوش کوچک در انتهای استم می‌توان اتصال بین کاسه / استم را بست. کرستن توصیه می‌کند که در هنگام خالی کردن پیپ حتماً این کار را انجام دهید تا از برگشت رطوبت از ساقه به داخل کاسه پیپ جلوگیری شود، بنابراین طعم تنباکو تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

نگاهی تاریخی به سیر تحولی پیپ‌های سیستم فلزی

علاوه بر این، هنگام تمیز کردن کاسه پیپ می‌توان فضای محور را بست تا خاکستر وارد استم نشود. حتی اگر پیپ حمل شود، توقف در انتهای استم پیپ به عنوان آب بند عمل می‌کند.

مخترع این سیستم خارق‌العاده فردریک کیرستن، آلمانی‌الاصل بود که به ایالات متحده مهاجرت کرد و در نهایت در رشته مهندسی هوانوردی موفق به کسب مدرک شد. در اوایل دهه سی، زمانی که به او توصیه شد سیگارت را ترک کند، شروع به جستجوی پیپ بدون مشکل رطوبت و بدون گاز گرفتن زبان در هنگام اسموک کرد. به زودی مشخص شد که چنین ابزاری وجود ندارد، بنابراین او شروع به طراحی ایده خود کرد. او در کنار مواد لاستیک و پلاستیک از آلومینیوم استفاده می‌کرد که به دلیل حرفه‌اش آن را به خوبی می‌شناخت. ویژگی اختراع او سنتز بین طراحی مدرن، درجه بالایی از راحتی و توجه به بهداشت، سه اصل برای زندگی مدرن دهه سی است. برای تولید پیپ، شرکت Kirsten Pipe Inc مستقر در سیاتل در ایالت واشنگتن تأسیس شد. این شرکت در سال ۱۹۳۶ تأسیس شد و عمر طولانی داشت.

هنگامی که پیپ به زودی در بین اسموکرها رایج شد، انواع کاسه جدید هم ظاهر شد، در حالی که علاوه بر شکل پیپ مستقیم، یک شکل نیمه خمیده و یک شکل کاملاً خمیده نیز طراحی شد. هنگامی که این طیف از مدل‌ها در دسترس است، Kirsten یک مزیت اضافی را نیز ارائه می‌دهد. به عنوان یک اسموکر، می‌توانید با انتخاب شکل استم، انتخاب رنگ، پیپ خود را بسازید یا به اندازه، طرح و پرداخت خاص کاسه بروید. نسخه فلزی سفید به زودی محبوب‌ترین شد و مارینر نام گرفت، پوشش پودری مشکی لنسر و نسخه طلایی جواهر نام گرفت.

علاوه بر مزایا، پیپ Kirsten معایبی نیز دارد: پیپ ظاهری عظیم و وزن نسبتاً زیادی داشت. به خصوص شکل مستقیم یک فشار اهرمی قوی ایجاد می‌کند که هنگام اسموک کردن بین دندان‌ها راحت نیست.

نگاهی تاریخی به سیر تحولی پیپ‌های سیستم فلزی

خوب است بدانید که کرستن تنها شرکتی نبود که پیپ تنباکوی خاصی تولید کرد. کم و بیش به طور همزمان، طرح‌های مختلفی ایجاد شد که همه آن‌ها از اصول اولیه یکسانی سرچشمه می گیرند: سنتز سه ماده، یک کاسه قابل جابجایی و حداکثر توجه به خنک کننده و حذف رطوبت. احتمالاً این بازاریابی و قیمت گذاری است که یکی از گونه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، در حالی که دیگری پس از مدت کوتاهی از بازار ناپدید می‌شود. علاوه بر یک برایر در ساخت کاسه پیپ، از چوب سنجد یا حتی ذرت نیز استفاده می‌شد، با همان سیستم پیچ شکل ابداعی.

Bryson یک تقلید معروف آمریکایی از پیپ Kirsten است که توسط شرکت Briarwood در پالو آلتو در کالیفرنیا ساخته شده است. با کمال تعجب، این کاسه‌ها از برایر یک تکه ساخته نشده‌اند، بلکه از چوب برایر خرد شده ساخته شده‌اند که تحت فشار بسیار بالا و بدون هیچ گونه چسب فشرده شده‌اند. این شرکت تبلیغ می‌کند که این روش یک نمونه عالی با افزایش تخلخل ایجاد می‌کند. در قسمت بیرونی، ماده فشرده شده با رنگ تیره به پایان رسیده. لاکی که برای سایش باید از کاسه محافظت کند کارآمدی کمی داشت. بر روی این محصول با یک پیچ متقاطع به استم که از الومینیوم صیقلی با قطر شش ضلعی ساخته شده است متصل می‌شود. استم باعث خنک شدن اضافی می‌شود زیرا در آن لوله‌ای قرار داده شده است که به انتهای استم متصل شده است. این پیپ یک سوراخ هوا نزدیک به دهانه دارد که دود مجبور می‌شود مسیر طولانی را طی کند تا بیشتر خنک شود.

طرح Bryson از Max Bressler از شیکاگو، ایلینویز می‌آید و مربوط به حدود سال ۱۹۴۰ است. همچنین برای این سیستم پیپ چندین اختراع ثبت شده است، اما پیپ واقعی طبق کمپین‌های مجلات قبل از سال ۱۹۴۶ در دسترس نیست. هنگام خرید یک Bryson دو کاسه ارائه می‌شد: یک مدل صاف و یک کاسه روستیک.

نگاهی تاریخی به سیر تحولی پیپ‌های سیستم فلزی

تقلید دیگری از پیپ Kirsten توسط فرانک مارانی اختراع شد که در سال ۱۹۴۱ ثبت اختراع شد. تقلیدی کنجکاوانه یک Ashcraft است که کم و بیش به طور همزمان در بازار ظاهر شد. یک سیستم انقلابی است: یک کاسه داخلی و خارجی فلزی استفاده شد که با هم تماس ندارند. در حین پیپ کشیدن، کاسه داخلی گرما را جذب می‌کند در حالی که کاسه بیرونی خنک می‌ماند و از حمل راحت پیپ نیز اطمینان حاصل می‌کند. کاسه داخلی به راحتی برای تمیز کردن جدا می‌شود. عیب آن این است که خود کاسه رطوبت را جذب نمی‌کند در حالی که فلز در مقایسه با برایر عایق نیست. این بدان معنی است که فرد اسموکر سریعتر آتش را از دست می‌دهد.

فالکون به عنوان یک برند

همانطور که اشاره شد، هیچ اختراعی وجود ندارد که به تنهایی به وجود بیاید: یک فکر جدید همیشه در چندین مکان به طور همزمان به وجود می‌آید. شاهد طراحی کنلی‌باگ، یک مهندس از فورت‌وین در ایندیانا باشید. او در سال ۱۹۳۶ پیپ سیستم فالکون را اختراع کرد که بسیار شبیه به کرستن است، اما در برخی جنبه‌ها متفاوت است.

موفقیت فالکون، طرحی که از آن زمان جایگاه قابل احترامی در دنیای پیپ به دست آورد، قطعاً انقلابی را در میان پیپ‌ها به ارمغان خواهد آورد.

پیپ فالکون به جای اینکه از ایده طراحی یک پیپ سنتی تنباکو ناشی شود، بر پایه مهندسی است. مجدداً پیپ از دو ماده متضاد تشکیل شده است که یکی دیگر را خنک می‌کند. کاسه پیپ از چوب برایر است، در حالی که برای استم و شنک آلومینیوم انتخاب شده است. هر دو عنصر با استفاده از یک رزوه پیچ به هم متصل می‌شوند.

بر خلاف پیپ کرستن، فالکون دارای یک استم فلزی سبک وزن است که در آن خنک‌سازی به‌جای جذب گرما، عمدتاً بر اساس انتشار گرما است. استم جذب سریع گرما و آزادسازی سریع را نیز فراهم می‌کند و منجر به اسموک خنک می‌شود. در همان زمان انتقال از کاسه چوبی به پایه فلزی باعث ایجاد یک پل حرارتی به اصطلاح می‌شود که در آن رطوبت حاصل از دود در همین مکان متراکم شده و رسوب می‌کند. این تراکم بیشتر توسط کف کاسه‌ای که دارای یک پلاگین آلومینیومی استوانه‌ای با قسمت بالایی عدسی شکل است پشتیبانی می‌شود. این عنصر کندانسور یا humidome نامیده می‌شود و این پایه فلزی تراکم را در کف فلزی پیپ تضمین می‌کند که بعداً به راحتی از این فضای زیر کاسه جدا می‌شود. در این پایه فلزی فیلتر پارچه‌ای به نام حلقه خشک قرار داده شده است که دود عبوری را از خاکستر و ذرات موجود تصفیه می‌کند و در عین حال رطوبت را نیز جذب می‌کند.

نگاهی تاریخی به سیر تحولی پیپ‌های سیستم فلزی

نکته بسیار کاربردی این است که کاسه پیپ را می‌توان به راحتی جدا کرد زیرا با رزوه پیچ دارای چهار نقطه نصب شده است و بنابراین می‌توان کاسه را تنها با یک چهارم چرخاندن آن باز کرد. با یک کلیک می‌توان کاسه را برای تمیز کردن پایه با دستمال جدا کرد.

با نگاهی دقیق به ساخت پیپ مشخص می‌شود که طراحی مربوط به جریان اصلی پیپ‌های چوبی با سیستم نبوده و به مغز یک مهندس منتقل شده است. استم با نگهدارنده کاسه آلومینیومی به روشی دقیق ساخته شده است و کیفیت آن را می‌توان با ریخته‌گری‌های درجه یک برای صنعت هوافضا مقایسه کرد. ساخت این قاب به خصوص دشوار است، زیرا حاوی یک رزوه پیچ با چهار نقطه شروع است. مشخصات و تحمل رزوه باید به دقت بررسی شود، زیرا در صورت بسته نشدن بهینه، لوله شروع به نشت می‌کند که منجر به لکه‌های نیکوتین و اشموک کاذب می‌شود.

در آمریکا، فالکون در سال ۱۹۴۰ در بازار ظاهر شد و توسط بسیاری از افراد با اشتیاق فراوان پذیرفته شد. با این حال، به دلیل جنگ جهانی دوم به زودی محدودیتی در استفاده از آلومینیوم به وجود آمد. سازنده باید عرضه منظم این پیپ‌ها را متوقف می‌کرد و تنها فروش به نیروهای مسلح ایالات متحده ممکن بود. با این حال، پس از جنگ، تولید پیپ با این سیستم دوباره آغاز شد و در ۲۱ اوت ۱۹۴۵ ثبت اختراع به دست آمد.

بیشتر بخوانید:  چطور یک پیپ ساز شویم !

در سال ۱۹۴۹ بازاریابی فالکون را جورج هانت (۱۹۰۸-۱۹۸۱) از شرکت Diversey Machine Works در شیکاگو به عهده گرفت. شرکت D.M.W. متخصص در محصولات آلومینیومی برای صنعت هوانوردی که با دقت بسیار بالایی ساخته شده‌اند. پس از جنگ جهانی دوم، هانت تنها مالک آن شد. او علاوه بر پیپ، قلم توپی معروفی به نام رولیت را نیز ساخت.

نگاهی تاریخی به سیر تحولی پیپ‌های سیستم فلزی

فروش فالکون توسط هانت با یک کمپین تبلیغاتی قوی انجام می شد. یکی از شعارهای آن دوره این بود: اولین پیپ بدون آلودگی با خنک شوندگی کامل با هوا.

برای خرده فروشی، یک کارت نمایش با سه پیپ ارائه شد. با این حال، فروش در سال‌های اول تنها به چهار ایالت محدود می‌شد: ایندیانا، میشیگان، ایلینوی و آیووا. سپس شبکه فروش گسترش یافت، اگرچه تا سال ۱۹۵۴ طول کشید تا پیپ فالکون در تمام ایالت‌ها در دسترس باشد. نتیجه فروش زیاد به نظر می‌رسید و گردش مالی به طور پیوسته رشد می‌کرد. تا سال ۱۹۵۴ شش میلیون پیپ فالکون فروخته شد. بزرگترین انقلاب در کشیدن پیپ محقق شد. در همین حال، حق ثبت اختراع این محصول تا سال ۱۹۵۶ برای تمام ایالت‌های آمریکا به ثبت رسید. کم و بیش همزمان کارخانه از خیابان ون بورن به مجتمع بزرگتری در خیابان کیلپاتریک در شیکاگو نقل مکان کرد که در آن تولید در مقیاس بزرگتر انجام می شد.

نوآوری‌های انگلیسی

موفقیت بی سابقه پیپ سیستم فلزی به طور کلی و پیپ فالکون به طور خاص توسط هر آمریکایی تجربه شد. اما عجیب است که این انقلاب در اروپا به رسمیت شناخته نشد. در سال ۱۹۵۶ مردی به نام دیوید موریس، مدیر زنجیره بزرگ تنباکو: Lewis Ltd. از موفقیت فالکون در سفر خود به ایالات متحده آگاه شد. موریس با هانت به عنوان مدیر کارخانه آمریکایی مذاکره کرد و تصمیم گرفت ۱۰۰۰۰ پیپ فالکون خریداری کند تا ببیند آیا فروش در انگلیس موفقیت‌آمیز خواهد بود یا خیر. اولین محموله در دسامبر ۱۹۵۵ ارسال شد. به زودی فالکون با اختلافی با کارخانه پیپ Comoy مواجه شد که قبلاً از نام تجاری Falcon استفاده می‌کرد.

نگاهی تاریخی به سیر تحولی پیپ‌های سیستم فلزی

برای جلوگیری از مشکلات، علامت در استم‌های فلزی ریخته‌گری تغییر یافت: حرف اول و آخر حذف شد، به طوری که علامت از Falcon در Alco تغییر کرد. خوشبختانه، آلومینیوم به اندازه کافی ضخیم بود که مانور را ممکن می‌کرد در حالی که حذف کامل متن باعث ضعیف شدن پیپ می‌شد. اندکی بعد، مشکل علامت تجاری بین دو شرکت حل شد و علامت فالکون می‌توانست آزادانه استفاده شود.

موریس که از فرصت‌های بازار برای فالکون پایپ در انگلستان متقاعد شده بود، بیشتر مذاکره کرد و به زودی حقوق تولید خارج از ایالات متحده و بالاتر از آن فروش جهانی در هر دو مورد به استثنای آمریکا را به دست آورد. مدت کوتاهی پس از آن، او دو شرکت را تأسیس کرد: Falcon Pipes Ltd. برای تولید و Falcon Pipes Distributors Ltd. برای فروش و توزیع، که هر دو در لندن مستقر هستند.

 کارخانه بریتانیایی در شروع کار خود چندان سریع عمل نکرد. قبل از اینکه ماشین آلات قطعات فلزی از شیکاگو حمل شود و برای تولید قابل استفاده باشد و همچنین مقادیر مورد نیاز کاسه‌های برایر، دو سال گذشت. در اکتبر ۱۹۵۸، اولین پیپ‌های فالکون انگلیسی برای تأیید به مقر ایالات متحده فرستاده شد و تولید می‌توانست آغاز شود. قبل از کریسمس ۱۹۵۸ اولین ۳۰۰۰۰ پیپ فالکون برای حمل و نقل آماده شد و این مقدار بلافاصله توسط خرده فروشان خریداری شد. در همان سال پنجاه نفر در فالکون انگلستان استخدام شده بودند.

نگاهی تاریخی به سیر تحولی پیپ‌های سیستم فلزی

در انگلستان، پیپ فالکون به سرعت مورد توجه قرار گرفت و در بهار ۱۹۶۰، تقاضا به قدری افزایش یافت که کارخانه لندن به دنبال توسعه تولید بود. قبلاً در بهار ۱۹۶۱ یک کارخانه جدید در شپردز بوش در لندن با ظرفیت کف موجود تقریباً پانصد متر مربع ایجاد شده بود. اکنون تولید کاملاً خودکار بود و حدود ۱۰۰۰۰ پیپ در هفته تولید می‌شد. برای اطمینان از کیفیت ماشین‌های تخصصی فالکون پایپ، توسعه یافت و به لطف سرمایه‌گذاری‌های جدید نیم سال بعد، تولید را تا پنجاه درصد افزایش دادند.

در همین حال، پیپ فالکون به یک محصول مشهور و بسیار مورد توجه تبدیل شده بود. برای اطمینان از حداکثر کیفیت، کارخانه ماشین آلات خاصی را برای آزمایش استم‌ها توسعه پیدا کرد. پس از تولید، هر پیپ از نظر دود خروجی بهینه و همچنین اینکه آیا پیپ کاملاً عاری از ذرات کاذب باشد، بررسی می‌شد. هنگامی که تقاضا در تابستان ۱۹۶۲ افزایش یافت، تصمیم گرفته شد که در واحدهای تولیدی حتی بزرگتر ادامه کار ادامه پیدا یابد. در نتیجه، در فوریه ۱۹۶۳ کارخانه دوباره نقل مکان کرد، این بار به برنتفورد در میدلسکس، جایی که تولید حداقل ۲۰۰۰۰ پیپ در هفته می‌توانست محقق شود. تدارکات این حرکت و ادامه حجم و کیفیت تولید، عملیات عظیمی بود که شرکت با موفقیت پشت‌سر گذاشت.

نگاهی تاریخی به سیر تحولی پیپ‌های سیستم فلزی

ظاهر پیپ فالکون با استم آلومینیومی سفید، کاسه تیره و دهانه مشکی آن برای دهه ۱۹۵۰ مدرن‌ترین تجربه ممکن بود. برای اسموکرهای محافظه‌کارتر، فلز سفید درخشان بسیار چشمگیر بود. اسپری یا پوشش آلومینیوم در آن زمان هنوز یک مشکل بود. در ابتدا تصور می‌شد که ایجاد یک پوشش آنودایز قوی و بادوام بر روی لوله غیرممکن است، اما کارخانه فالکون پس از یک دوره طولانی آزمایش موفق شد. در حدود سال ۱۹۵۴، پیپ‌های سیستم سیاه و قهوه‌ای تیره نیز تحویل داده شد که شباهت بیشتری به لوله برایر سنتی داشت. نسخه قهوه‌ای آن نام ورزشی شکارچی را دریافت کرد و اغلب با یک کاسه قهوه‌ای روشن ارائه می‌شد. شکارچی در سال ۱۹۵۶ راه اندازی شد و ۳۰۰۰۰ نسخه اول به لطف یک کمپین تبلیغاتی گسترده به سرعت فروخته شد.

جدا از استم‌ها به سایر قسمت‌های پیپ نیز حداکثر توجه می‌شد. به عنوان مثال، قطعه دهانی از نوع خاصی از نایلون ساخته شده است که استحکام خاصی دارد و عمر طولانی را تضمین می‌کند. سازنده تبلیغ می‌کرد که دهانی‌ها می‌توانند حتی تیزترین دندان‌ها را نیز تحمل کنند. برخلاف تمام پیپ‌های دیگر، قطعه دهانی به استم فلزی چسبانده شده است. برای جلوگیری از جدا کردن توسط مصرف کننده، روی پوشش پلاستیکی ذکر شده است که نباید آن را جدا کرد.

البته کاسه برایر مهمترین قسمت پیپ است و این که انتخاب برای چوب برایر است خود گویای آن است. کاسه‌ها از برایری با کیفیت خوب که ebauchon‌های مخصوص آن سفارش داده شده بودند، ساخته می‌شدند. به طور طبیعی، بلوک‌های برایر به طور قابل توجهی کوچک‌تر از چوب پیپ تنباکو معمولی هستند. تحقیقات زیادی برای انجام چرخاندن کاسه کاملاً مکانیکی و دوباره با درجه استانداردسازی بالا انجام می‌شد.

نگاهی تاریخی به سیر تحولی پیپ‌های سیستم فلزی

برای شکل‌های کاسه سه نوع نام انتخاب شد: اولین مورد به مدل‌های کلاسیک مانند بولداگ، بیلیارد، اپل و غیره اشاره دارد. همچنین طرح‌های اختصاصی متعددی با نام شهرها یا مناطق روستایی ایجاد شد، از جمله دوور، پلیموث، جنوا، استانبول و الجزایر. برخی از مدل‌ها با اشکال هندسی عجیب و غریب عبارتند از: هذلولی و اسنیفتر. از نظر رنگ، کاسه‌های صیقلی از روشن تا تیره متفاوت هستند، اما می‌توانند مایل به قرمز نیز باشند. برای کاسه‌های روستیک از بلاک‌هایی با کیفیت کمتر استفاده شد. مجموعه‌ای مجلل از کاسه‌های پیپ که در داخل با میرشام پوشانده شده‌اند.

البته یک محصول مدرن باید به بهداشتی‌ترین شکل تحویل داده شود. سازنده همچنین به تمیز کردن و پاکسازی محصول توجه زیادی داشت. این تمیز کردن بر روی امواج صوتی اولتراسونیک کار می‌کند به طوری که مطمئن است که هر ذره گرد و غبار هر چقدر هم که کوچک باشد پاک شده است. سپس این محصول در جعبه‌ای مدرن بسته‌بندی شد که سر عقاب را به عنوان نشان بر روی خود داشت. همین آرم نیز به رنگ سفید در بالای استم اعمال می‌شود.

پس از چندین سال تولید موفق، دامنه محصولات گسترش یافت. در سال ۱۹۶۳ کارخانه فالکون اکسترا را به بازار عرضه کرد. سری Bantam of Oxford مفهومی اصلاح‌شده را با استمی که ده درصد کوتاه‌تر است نشان می‌دهد، در حالی که کاسه‌های کوچک‌تری نیز در دسترس هستند. البته این کاسه‌ها با اندازه‌های بزرگتر مطابق با روش استاندارد کارخانه سازگار بودند. اصل قطعات قابل تعویض، البته یکی از نقاط قوت محصول باقی مانده است.

نگاهی تاریخی به سیر تحولی پیپ‌های سیستم فلزی

در سال ۱۹۶۴ نام تجاری Alco به عنوان برند دوم معرفی شد. نام Alco قبلاً در سال ۱۹۵۵ به عنوان موقت استفاده می‌شد. اکنون کارخانه این نام تجاری را برای خط خاصی از فالکون تعیین کرده است که فقط شکل استم آن متفاوت است. استم قاب فالکون در Alco جایگزین استم چند وجهی بزرگ‌تر اما نازک شده است. نتیجه به دست آمده به طرز شگفت‌آوری اسپورت است. علاوه‌براین، پیپ یکسان است: کاسه قابل جابجایی است و همان رزوه چهار در یک نخ مبتکرانه را دارد. غیر منتظره این است که بر خلاف اندازه کوچکتر آن، کاسه‌ها با فالکون قابل تعویض نبودند. قسمت دهانی دوباره از نایلون مشکی ساخته شده است. علاوه بر یک نسخه قهوه‌ای، یک نوع قرمز بوردو نیز به بازار عرضه شد. علامت سر عقاب بر روی کره‌ای برای پیپ‌های Alco نصب شده است، مناسب‌ترین افزودنی برای برندی که در آن لحظه در سراسر جهان شناخته شده بود.

همچنین در نیمه دوم دهه شصت محصولات جدیدی معرفی شدند. در سال ۱۹۶۵ پیپ با مواد جدید معرفی شد. دو سال بعد پیپ برنتفورد ظاهر شد، با استمی زاویه‌دار، شیب دار در طرفین. این محصول چندان موفق نبود و در سال ۱۹۷۹ از بازار ناپدید شد. هر دو نوآوری ثابت می‌کند که پیپ  فالکون بسیار راضی بوده و نیاز جایگزینی با محصولی جدید نبوده است.

از زمان موفقیت بزرگ نیز تاریخ یک کمپین تبلیغاتی ویژه است. به درخواست کارخانه فالکون، چارلز گریوز یک کتاب کلی در مورد پیپ کشیدن پیپ منتشر کرد. در سال ۱۹۶۹ تحت عنوان “راهنمای یک پیپ کش” منتشر شد و پر از حقایق جالب برای پیپ‌کش‌ها بود. جالب اینجاست که بخش مهمی از محتوا شامل تاریخچه اسموگ خشک فالکون است که این محصول را در تاریخ پیپ تنباکو بسیار برجسته می‌کند. با توجه به اینکه حدود بیست درصد از انتشارات به پیپ فالکون اختصاص دارد، این کتاب حاوی اطلاعات بسیار گمراه کننده و مغرضانه‌ای برای مصرف کننده پیپ در آن زمان است. یکی از ویژگی‌های بارز این است که جلوی آن با یک چاپ تاریخی زیبا از یک فرد با یک فالکون پایپ واقعی بین لب‌ها است.

نگاهی تاریخی به سیر تحولی پیپ‌های سیستم فلزی

تا پایان دهه ۱۹۶۰، پیپ فالکون تقریباً در تمام نقاط جهان در دسترس بود. کارخانه بریتانیایی حدود چهل درصد از کل تولید خود را به ۷۰ کشور جهان صادر می‌کرد. یک موفقیت بزرگ فالکون در استرالیا بود، جایی که تنها دو سال پس از اولین واردات، به پرفروش‌ترین پیپ در آن کشور تبدیل شد. در اروپا، فالکون در هلند، فرانسه، آلمان و سوئیس محبوب بود اما این پیپ در خاورمیانه، جبل الطارق، مالت و قبرس، موریس و نیوزلند نیز فروخته شد. حتی در آفریقای جنوبی و اتیوپی فالکون در دسترس بود. موفقیت کارخانه بریتانیا از شرکت اصلی آمریکایی فراتر رفت و تا سال ۱۹۷۰ هفت میلیون پیپ فالکون به استثنای همان تعداد تولید شده در ایالات متحده فروخته شد.

اگرچه پیپ‌های انگلیسی و آمریکایی فالکون یکسان هستند، اما نسخه انگلیسی آن از نظر فنی بسیار بهتر بود. به همین دلیل، کارخانه انگلیسی تصمیم گرفت که تولید فالکون اینترنشنال را از سال ۱۹۶۸ در شیکاگو به عهده بگیرد. با این ادغام به سه کشور تولید کننده پایان می‌یابد: ایالات متحده، انگلستان و ایرلند.

در کشور آخر، فالکون برای مدتی تولید شده بود، زمانی که کارخانه انگلیسی نتوانست تقاضای بالا را برآورده کند، اما تولید در ایرلند بعداً متوقف شد.

نگاهی تاریخی به سیر تحولی پیپ‌های سیستم فلزی

تعطیلی کارخانه آمریکایی در لحظه مناسبی رخ داد. در انگلستان، علاقه به فالکون شروع به کاهش کرد. کارخانه در برنتفورد با به دست آوردن تولید آمریکایی می‌تواند ظرفیت تولید خود را دوباره تکمیل کند. هنگامی که پس از سال ۱۹۷۵ فروش پیپ‌های فالکون کاهش یافت، کارخانه با نوآوری‌هایی همراه شد. در سال ۱۹۷۷، پیپ فیلتر فالکون اینترنشنال را راه اندازی کرد، پیپی با یک دهانه قابل جابجایی که می‌توان در آن فیلتر قرار داد. در آن دوره فیلتر از نظر سلامتی مورد خوجه بود که دود باید از قطران و نیکوتین پاک شود. در این پیپ، آلومینیوم با یک روکش مخصوص توسعه یافته پوشانده شده بود که خنک کننده را بهبود می‌بخشد.

دو سال بعد، در سال ۱۹۷۹، پیپ فیلتر یونیورسال Alco به بازار آمد، مخصوصاً برای جوانانی که شروع به پیپ کشیدن کردند. این پیپ همچنین دارای یک دهانه دیگر با شیار است که گرفتن راحت‌تر را می‌دهد. راه اندازی یک پیپ فیلتر مطابق با علاقه عمومی با انگیزه اسموکی تمیزتر است و دوباره معلوم شد که یک محصول موقتی است که دوام نیاورد.

بیشتر بخوانید:  درباره ARDOR بیشتر بدانیم : قسمت دوم

در دهه ۱۹۸۰ فالکون یک مدل منحنی اضافی را معرفی کرد. محصول بعدی که وارد بازار شد، Universal Gold بود، یک پیپ رنگی با نوار طلایی ظریف. همچنین دهانی قابل جابجایی است که فرد می‌تواند فیلتر فالکون را در آن قرار دهد. لوکس بودن پیپ نیز با انتخاب ۷ کاسه طلایی رنگ که در داخل با کاسه شمعدانی پوشیده شده بود مورد تأکید قرار گرفت. این محصول به یک کالای هدیه لوکس تبدیل شد اما باز هم فروش محدود باقی ماند و مشخص شد که فالکون در بازار رو به زوال است. در سال‌های بعد، تولید کمتر شد.

نگاهی تاریخی به سیر تحولی پیپ‌های سیستم فلزی

در حدود سال ۱۹۷۰ یک سری از واگذاری‌های کارخانه شروع شد. مالکان گروه صنعتی لندن و میدلندز، گروه ویلیامز و دیگران بودند. این شرکت دائماً برای فروش گذاشته می‌شد، اگرچه هرگز محصول را تغییر نداد. در سال ۱۹۹۳، سرانجام کارخانه فالکون به مرتون لندن فروخته شد، شرکتی که چندین برند دیگر پیپ در بریتانیا را نیز نمایندگی می‌کرد. نام شرکت به Merton & Falcon Ltd تغییر یافت. تولید ادامه یافت اگرچه نوآوری پیپ سیستم فالکون دیگر انجام نشد. در واقع، رونق گذشته به پایان رسیده بود و تولید کننده پیپ‌های سیستم موفق به یافتن بازارهای جدید نشد، پیپ به طور فزاینده‌ای قدیمی شد. با کاهش نرخ تولید، قیمت فالکون افزایش یافت، اما پیپ مانند یک ابزار لوکس به نظر نمی‌رسید.

همتایان آمریکایی فالکون

ثبت اختراع شده یا خیر، سیستم پیپ فالکون الهام بخش بسیاری از تولیدکنندگان پیپ شد تا نظرات و سود خود را از موفقیت‌های فروش ارائه کنند. به خصوص پس از انقضای حق ثبت اختراع ایالات متحده، سایر سازندگان پیپ، سیستم خود را راه اندازی کردند. تلاش بسیاری از سازندگان در مبارزه با فالکون برای برند فالکون بی‌نظیر است و اسموک یک پیپ عالی را بالاتر از ابزاری با طراحی خلاقانه یا خلاقانه اما با نقص‌های فنی مانند نشت ترجیح می‌دهد.

قدیمی‌ترین تقلید از فالکون در ایالات متحده متولد شد، که جای تعجب نیست، زیرا در اینجا توسعه پیپ سیستم فلزی بسیار جلوتر بود. جایگاه دوم شایسته دکتر گرابو وایکینگ است که تاریخچه او تقریباً به اندازه فالکون طولانی است. اولین وایکینگ در واقع قبلاً در مارس ۱۹۵۴ ثبت اختراع شده بود و پس از آن چندین اختراع اضافی برای پیشرفت صادر شد. مردی به نام لینکمن از راسین در ایالت شیکاگو مخترع آن بود. نام این سیستم پیپ از دوست دکتری گرفته شده است که به او اجازه استفاده از نام خود را به عنوان علامت تجاری برای پیپ تنباکوی خود داده است.

نگاهی تاریخی به سیر تحولی پیپ‌های سیستم فلزی

 

فرض او این بود که نام یک پزشک بدون شک تأثیر مثبتی بر بازاریابی خواهد داشت، به ویژه در زمانی که اولین ایده ضد سیگار در آن شکل گرفت. پیپ‌های Grabow از نظر ظاهری شبیه فالکون بودند، اگرچه تفاوت در جزئیات قابل مشاهده است. تفاوت اصلی استمی است که از یک قاب تشکیل نشده است که بین آن یک لوله مارپیچی شکل قرار داده شده است اما در سمت بالا مستحکم و مسطح است و دارای دنده‌های خنک کننده عمودی است. به لطف محبوبیت طراحی پیپ Grabow تقریباً به اندازه فالکون انواع مختلفی وجود دارد. نقطه ضعف آشکارا کیفیت پایین قطعه فلزی است که لایه نازک لاکی در قسمت بیرونی بعد از مدتی پوسته می‌شود. علاوه بر این، پیپ وایکینگ سنگین‌تر است.

یک پیپ سیستم آمریکایی مشتق شده از پیپ بلال ذرت معروف Aristocob است. این محصول دارای یک کاسه قابل جابجایی از چوب ذرت است که بر روی یک استم آلومینیومی نصب شده است. به دلیل شکنندگی چوب نرم، Aristocob با دو کاسه یدکی عرضه می‌شود. کاسه‌های پیپ توسط شرکت میسوری مرشام تولید می‌شود که پیپ‌های بلال ذرت معمولی را به بازار ارائه می‌کند. این پیپ از اواسط سال ۱۹۷۰ در دسترس است و تا حدود سال ۱۹۸۰ در خط تولید باقی‌ماند. ظاهر چوب به پیپ ذرت ظاهری لوکس می‌داد.

اختراع موفق دیگر نام تجاری Yello-Bole است که توسط کارخانه پیپ Kaywoodie ایالات متحده راه اندازی شد. به عنوان یک نام تجاری، Yello-Bole قبلاً از سال ۱۹۳۲ برای به اصطلاح ردهایی استفاده می‌شد که با نام تجاری اصلی Kaywoodie فروخته نمی‌شدند. پیپ سیستم فلزی Yello-Bole به زودی در میان دایره وسیع اما بالقوه کمی از اسموکرها محبوب شد. این حق اختراع در سال ۱۹۵۶ به فردی که پیپ را ساموئل ال.اتکینز از نیویورک توسعه داد، اعطا شد. تولید توسط پناکوک در نیوهمپشایر آغاز شد. ده سال بعد آن‌ها نسخه دومی را با نام Yello-Bole airograte عرضه کردند که در سال ۱۹۶۶ حق اختراع برای آن به دست آمد.

نگاهی تاریخی به سیر تحولی پیپ‌های سیستم فلزی

این پیپ همچنین در بازار اروپا ظاهر شد، جایی که نوشته اضافه شده London Finished باید ظاهری با کیفیت به پیپ اضافه می‌کرد. مانند Dr. Grabow، Yello-Bole دارای یک استم به شدت مسطح است، با این حال، باله های خنک کننده نه تنها در قسمت بالایی استم قرار دارند، بلکه در اطراف آن قرار دارند. ریخته‌گری آلومینیوم به وضوح بهتر است، عمدتاً به این دلیل که هیچ رنگ پایانی اعمال نمی‌شود.

به طور خلاصه، در ایالات متحده، پیپ فالکون در بالای رده‌بندی قرار داشت، در پشت سر او، پیپ‌های سیستم فلزی با علامت دکتر Grabow و نام تجاری Yello-Bole. با این حال، این دو برند به شهرتی که برای فالکون می‌رسد، نرسیدند، اگرچه هر دو کارخانه از نظر اقتصادی امتیاز خوبی داشتند. به دلیل قیمت مناسب، این دو برند توسط گروه قابل توجهی از اسموکرها انتخاب شدند و با استفاده از سیستم فلزی، فردی حق امتیاز این علامت را خریداری می‌کند. به عنوان یک نوع پیپ Kirsten نیز در تولید باقی مانده است. از آنجایی که ظاهر آن بسیار متفاوت است، این محصول به دسته دیگری از ابزارهای تدخین تعلق گرفته است.

به عنوان گروه باقیمانده طیف گسترده‌ای از محصولات وجود دارد که جایگزین ارزان قیمت برای پیپ سیستم فلزی هستند و هرگز به موفقیت بزرگی در بازار دست نیافته‌اند. چنین پیپ‌هایی از شهرت پیپ سیستم فالکون و بالاتر از آن، از تغییر رفتار پیپ کشیدن ناشی از آن بهره می‌برند.

این واقعیت که بسیاری از اختراعات از مواد جایگزین به جای آلومینیوم استفاده می‌کردند، اغلب منجر به وزن بیشتر می‌شد، در حالی که اثر متراکم کننده کمتر می‌شد. این امر جنبه مثبت اسموک خشک را از بین می‌برد. علاوه بر این، مشکلات فنی عمدتاً ناشی از نشت در محل مفصل باعث ناراحتی مصرف کننده می‌شد. از نقطه نظر تاریخی، این گروه باقی‌مانده جالب است زیرا این پیپ‌ها ما را در مورد ایده‌های طراحی جایگزین پیپ سیستم فلزی و مبارزه تولیدکنندگان برای کسب و حفظ موقعیت در بازار آگاه می‌کنند.

پیپ‌های سیستم فلزی مشابه در اروپا

در اروپا، موفقیت پیپ‌های فالکون منجر به واردات پیپ‌های سیستم فلزی دیگر شد. برندهای Dr. Grabow و Yello-Bole به زودی در دسترس قرار گرفتند. علاوه‌براین، محصولات دیگری نیز به همین سبک به بازار آمدند، جایی که تجربیات آمریکایی و انگلیسی در قاره اروپا اعمال شد. قابل درک است که اولین یافته‌های اروپایی در انگلستان متولد شد. در آنجا فالکون آمریکایی تحت رهبری الهام بخش دیوید موریس به کمال رسید، در حالی که انگلستان بیشتر به عنوان تولید کننده پیشرو پیپ با پتانسیل بالا برای اسموکرهای مرفه شناخته می‌شد.

اینکه چقدر این اختراعات بر اساس ایده آمریکایی استوار بودند، با معرفی دکتر پلامب پاسخ داده می‌شود . مجدداً، یک نام پزشک برای این محصول پیشنهاد می‌کند که پزشکی که این پیپ را آزمایش کرده است، تأیید کند. یک نوع جذاب از پیپ فالکون، پیپ سیستم فلزی توسط British Briar Best است که با علامت تجاری BBB مشخص شده است. در قسمت پایین این پیپ، محصول با یک چشمک به نام تجاری شناخته شده، مجدداً حاوی نوشته Peacemaker است. از نظر فنی، پیپ مشابه فالکون است، اگرچه طراحی آن اعتبار زیادی دارد. شکل خم شده بهترین طراحی خاص را با استم شش ضلعی نشان می‌دهد که یک خط غیر منتظره را در دهانه پلاستیکی مشکی ایجاد می‌کند که به وحدت در طراحی اهمیت می‌دهد.

نگاهی تاریخی به سیر تحولی پیپ‌های سیستم فلزی

نوع انگلیسی دیگر تایتان است که در دهه ۱۹۶۰ نیز وارد بازار شد. استم از آلومینیوم نیست، بلکه از فولاد ضد زنگ ساخته شده است. باز هم، این یک پیپ سیستم فلزی با قطعات قابل تغییر در تنوعی از شش کاسه مختلف و سه دهانه مختلف است. موفقیت بازار زیاد نیست. جدا از کاسه‌های نشتی، استم سنگین‌تر نیز بر فروش تأثیر منفی گذاشت.

علاوه بر این که برخی از تجارتخانه‌ها شروع به تولید پیپ‌های سیستم فلزی کردند، در بین سازندگان فندک نیز علاقه‌ای وجود داشت که شروع به ساخت پیپ کردند. بدیهی است که این مطابق با ماشین آلات مورد استفاده آن‌ها و مواد اولیه‌ای است که استفاده می‌کنند، در حالی که محصول نهایی در همان بخش فروخته می‌شود. شرکت بریتانیایی رونسون یک پیپ سیستم فلزی راه اندازی کرد که هم طراحی و هم اجرای آن مستقیماً از فالکون کپی شده بود. این پیپ دارای استمی از آلومینیوم رنگی طبیعی است، در حالی که یک نوع آن به رنگ مشکی آنودایز تولید می‌شود. کاسه در پنج شکل مختلف، هم به صورت صاف و هم به صورت روستیک موجود است. بین رونسون و فالکون تفاوت‌ها بسیار کم است و این پیپ سیستم رونسون در واقع باید به عنوان یک کپی مستقیم در نظر گرفته شود. با این حال، تفاوت در جزئیات برای تحریک فروش چندان جالب نیست زیرا موفقیت در بازار پیپ سیستم فلزی با راحتی پیپ و به خصوص عدم ناراحتی مشخص می‌شود.

نگاهی تاریخی به سیر تحولی پیپ‌های سیستم فلزی

با نام تجاری Colibri، پیپی به بازار آمد که به طور دقیق پیپی با کاسه قابل جابجایی نیست، اما در این سبک برجسته است. این پیپ دارای یک استم فلزی ویژه است که با باله‌های خنک کننده طولی ارائه شده است که در آن سیستم پیچیده‌ای از جمله یک حلقه خشک چرمی پنهان شده است. هدف  انتشار سریع گرما نیست، بلکه ذخیره آن در استم یکپارچه آلومینیومی است. مخترع Hans Lowenthal از لندن در سال ۱۹۶۴ این لوله را تحت نام Colibri Lighter Limited ثبت کرد. این پیپ از کارخانه فندک آمده است که دوباره ثابت می‌کند که انشعاب پیپ سیستم فلزی به بخش تولید دیگری غیر از پیپ‌ها رفته است. با حدودی تاخیر نیز در قاره اروپا مجموعه‌ای از پیپ‌های سیستم فلزی تولید شد.

شرکت Ropp از Saint-Claude بخشی از گروه Oppenheimer، پیپی را ارائه کرد که به دو نام شناخته شد. برای بازار انگلیسی نام راکت انتخاب شد، در حالی که در قاره اروپا همان پیپ عمدتاً با نام تجاری خود Ropp relax فروخته می‌شود. بارزترین ویژگی استم سخت پلاستیکی آن است که در آن روزها نایلون نامیده می‌شد. استم به رنگ آلومینیوم و همچنین به رنگ قرمز بیرون آورده شده است و دارای نمایه‌ای از هفت محفظه دود کوچک مستطیلی است. شکل استم نشان دهنده خنک شدن است، اما با توجه به جذب گرمای ضعیف پلاستیک، این پیپ بسیار داغ‌تر از آنچه انتظار می‌رود اسموک می‌کند نسبت به چیزی که اسموک کننده پیپ سیستم فلزی به آن عادت کرده بود.

نگاهی تاریخی به سیر تحولی پیپ‌های سیستم فلزی

کاسه پیپ روپ در دو نوع چوب عرضه می‌شود که از میان آن‌ها چوب آلبالو برای این کارخانه بارزترین آن می‌باشد. در این نوع چوب این کارخانه نسل‌ها کار می‌کرد و کاسه‌ها با پوست صیقلی سبک شاخه درخت به عنوان یک عنصر تزئینی مشخص می‌شدند. در انگلستان، شرکت Ropp یک رقابت قیمت بزرگ راه اندازی کرد که در آن پیپ ۳۰ درصد ارزان‌تر از فالکون ارائه می‌شد. به زودی مشخص شد که فروش موقتی بوده است، زیرا این محصول به وضوح راحتی کمتری نسبت به پیپ‌های فالکون ارائه می‌داد.

برای اکثر افراد تنها در حد یک بار خرید باقی می‌ماند. برای اسموک واقعی مانند فالکون، پیپ سیستم Ropp ناامیدکننده بود، زیرا اسموک بسیار داغ باقی می‌ماند. با این حال، برای بازار فرانسه اثر خنک‌کنندگی اهمیت کمتری دارد، زیرا فرانسوی‌ها تنباکوی سنگین‌تر و کم عطر می‌کشند که رطوبت بسیار کمتری دارد.

در پیپ Ropp نسخه‌های مختلفی شناخته شده است که مشخص نیست آیا آن‌ها توسط یک کارخانه ساخته شده‌اند یا اینکه مربوط به کپی‌های ساخته شده توسط دیگران است. به عنوان مثال می‌توان به رکس، پیپی با استم پلاستیکی با روکش نقره و دهانه پلاستیکی اشاره کرد. نمونه‌ای منحصر به فرد و مشابه لوله‌های Ropp است، اگرچه کاسه‌ها نیز روی قاب وایکینگ قرار می‌گیرند. سایر نسخه‌های فرانسوی Super Twist و Aero  هستند که هر دو احتمالاً تحت نظارت مرتون در فرانسه تولید می‌شوند. آن‌ها با نام تجاری انگلیسی خود به راحتی تصویر پیپ سیستم انگلیسی را دنبال می‌کنند.

همچنین با این محصولات یک رزوه تک پیچ اعمال می‌شود. Super Twist چیزی قابل توجه در ساختار خود دارد: در پایه کاسه چوبی یک گل میخ قرار داده شده است که عبور دود را تنظیم می‌کند. پیپ هم به صورت مستقیم و هم به صورت خمیده تولید می‌شود. Aero در دهه ۱۹۷۰ از بازار ناپدید شد، Super Twist برای مدت زمان طولانی‌تری تولید شد.

بیشتر بخوانید:  نکات مهم استفاده و نگهداری بهتر پیپ

پیپ سیستم فلزی دیگری از فرانسه نام تجاری لیندبرگ را دارد و باز هم شباهت زیادی با پیپ‌های دکتر پلامب و فالکون دارد. آن‌ها هم دارای چهار رزوه هستند و کاسه‌هایی مانند فالکون. این محصول در دو نسخه عرضه می‌شود Lindbergh metallique و Lindbergh Spiralo هر دو پیپ به طور قابل توجهی در بازار هلند محبوب شدند. تا کنون ارتباط بین شرکت لیندبرگ فرانسوی و سایر تولیدکنندگان پیپ‌های سیستم فلزی هنوز نامشخص است. یکی از ویژگی‌های نسخه اسپیرالو، نعلبکی قابل جابجایی پلاستیکی در پایه کاسه‌ای با دودکش مارپیچ است که مسیر دود را افزایش می‌دهد.

یک محصول ویژه با منشاء فرانسوی پیپ جیما برای صادرات است که با نام Garland نیز شناخته می‌شود. پیپی است که شکل متفاوتی دارد که با یک قاب فلزی با روکش نقره یا با روکش طلا ارائه می‌شود و یک دهانه پلاستیکی را با یک پوسته خارجی پلاستیکی که کاسه پیپ را در خود جای می‌دهد، متصل می‌کند. این پیپ پلاستیکی در رنگ‌های مختلف عرضه می‌شود که مشکی و عاجی محبوب‌ترین آن‌ها هستند. نسخه‌های مدرن تر در سایه های پاستلی خالدار هستند که فروش آن‌ها بسیار پایین‌تر از هر سطحی است. کاسه داخلی شبیه مرشام است اما در واقع از خاک رس سفید فشرده ساخته شده است. استم دارای یک سیستم فیلتر خاص است که از یک مارپیچ زخمی تشکیل شده است که به اصطلاح “filtres serpentins helicoidaux” نامیده می‌شود که طبق اطلاعات محصول الکترواستاتیک است. برای دسترسی به فیلتر می‌توان استم را باز کرد، اگرچه در موارد دیگر از یک سیستم فنری کاربرپسند استفاده می‌شود. در بالای دهانه اغلب نوشته: “Breveté France & Etranger” یا “Modèle Deposé Made in  France” را می بینیم.

نگاهی تاریخی به سیر تحولی پیپ‌های سیستم فلزی

جیما همچنان در هلند فروخته می‌شود، اگرچه محدود است و می‌توان آن را با پیپ بوتنر مقایسه کرد. ظاهر مدرن پیپ توسط سازنده در مواد تبلیغاتی مورد تأکید قرار گرفت. این شعار از la pipe de l’an 2000 صحبت می‌کند، که تأکید می‌کند که طراحی قطعاً یک نسل جلوتر از زمان خود است.

مشخصه تولید ایتالیایی پیپ‌های سیستم فلزی، استفاده فراوان از استم‌های پلاستیکی ارزان و کاسه‌های برایر درجه پایین است. این محصولات هم از نظر زیبایی و هم از نظر فنی برتری فالکون را نسبت به محصولات صنعتی ایتالیایی درجه پایین ثابت می‌کنند.

نام تجاری Kayos Spiralo مشهورترین پیپ سیستم فلزی ایتالیایی است و نزدیک به لیندبرگ اسپیرالو است. علاوه‌بر‌این، همچنین از نام‌های تجاری مانند Gigi یا Lorenzo استفاده شد. محصول لورنزو نمونه بارز تقلید در طراحی و کیفیت پایین است. طراحی بسیار ضعیف است، در حالی که جنس پلاستیک و چوب ضعیف است. لورنزو بعداً یک پیپ سیستم فلزی به نام ماچاولی تولید کرد. Brebbia همچنین یک پیپ با یک کاسه قابل جابجایی در حدود سال ۱۹۶۰ به نام رادیاتور تولید کرد که تا دهه نود تولید می‌شد. سرانجام Eagle dry، محصول ایتالیایی است که با سر وایکینگ‌ها مونتاژ می‌شود. این پیپ به طرز چشمگیری شبیه به Yellow-Bole است.

نگاهی تاریخی به سیر تحولی پیپ‌های سیستم فلزی

این که بسیاری از طرح‌های خاص در کاسه قابل جابجایی تقلیدی از محصولات قبلی هستند، ممکن است واضح باشد. با این حال تفاوت‌ها هنوز مشهود است. سیستم فالکون چهار رزوه‌ای هوشمندانه‌ترین است. این سیستم فقط برای برندهای آن‌ها Alco و بیشتر در Brentford، Aero و Lindbergh اعمال می‌شود.

با این حال، مارک‌های مختلف دارای رزوه‌های پیچ با قطرهای مختلف هستند، به طوری که کاسه‌ها قابل تعویض نیستند. رایج‌ترین نوع دوم وایکینگ است که مانند همه کاسه‌های دیگر دارای یک پیچ است.

به جز در انگلستان، فرانسه و ایتالیا، مد پیپ سیستم فلزی و تولید آن در سایر کشورهای اروپایی نیز صورت گرفت. در آلمان، دو کارخانه پیپ سیستم فلزی را آوردند: Denicotea و Design Berlin.

در دانمارک، شرکت Erik Nörding از Slangerup پیپی با استم پلاستیکی و دهانی ولکانیت طراحی کرد که مجهز به یک کاسه برایر است. این محصول کاسه پیچی ندارد بلکه دارای کاسه فشاری است. قیمت گذاری رقابتی با فالکون است.

علاوه بر تقلید مستقیم، پیپ‌هایی بر اساس سیستم فالکون نیز وجود دارد که ظاهری کاملاً متفاوت از خود نشان می‌دهند. از آنجایی که بعداً به وجود آمدند، دستاوردهای جدیدی مانند فیلتر را در استم پیپ وارد کردند. به عنوان مثال، یک پیپ از سوئد، نام Brilon Popular را دارد و همچنین دارای یک کاسه قابل جابجایی است که روی یک پایه نایلونی نصب شده است که به نوبه خود به یک استم مدور متصل است. در پایه کاسه‌ای شکل می‌توان یک تکه کاغذ جاذب قرار داد که رطوبت را جذب می‌کند. بدیهی است که این ایده از حلقه خشک فالکون کپی شده است. خود استم فضایی را برای فیلتر دوم برای تصفیه دود فراهم می‌کند. ظاهر این پیپ سوئدی بیشتر سنتی و به سبک پیپ برایری فعلی است.

نگاهی تاریخی به سیر تحولی پیپ‌های سیستم فلزی

این که پدیده پیپ سیستم فلزی چقدر بین‌المللی شده است توسط شرکت ژاپنی Tsuge ثابت می‌شود که پیپی را با یک کاسه جداگانه به بازار می‌آورد، اما مجهز به پایه پیچ نیست بلکه دارای سیستم گیره است. این پیپ‌ها دارای یک فیلتر کاغذی بسیار طولانی هستند که در استم توخالی قرار می‌گیرد که به قطعه دهانی منتهی می‌شود. به این ترتیب رطوبت موجود در دود جذب می‌شود.

پیپ سیستم فلزی در زمان حال

تا پایان قرن بیستم، رونق پیپ سیستم فلزی به پایان رسیده است. در واقع، فقط فالکون و کرستن بیشتر از زمان خود زندگی کردند. در مواقعی، تولیدکنندگان همچنان شانس خود را امتحان کردند و یک پیپ سیستم فلزی را با اختراع جدید در کانون توجه قرار دادند. گاهی اوقات به تغییر چیزی مربوط می‌شود که قبلاً وجود داشته است، گاهی اوقات واقعاً یک نوآوری وجود دارد اما بیشتر به شکل متوسط. علاقه به اسموک خشک به تدریج در پس زمینه قرار می‌گیرد و با پیپ فیلتری که در بسیاری از کشورها استاندارد شده است جایگزین می‌شود. بنابراین پیپ سیستم فلزی به عنوان جایگزینی برای افرادی که مزاحمت رطوبت بیش از حد در پیپ را تجربه می‌کنند، مناسب است.

در پایان قرن بیستم، دو محصول جدید در بازار ظاهر می‌شوند که مستقیماً از پیپ سیستم فلزی کپی شده‌اند، اما ایده طراحی جدیدی را نشان می‌دهند. اولین محصول Future 2000 ساخت آلمان است، محصولی که به آن Sumerler نیز گفته می‌شود. این پیپ در سال ۱۹۹۸ تولید شد و کشیدن پیپ را در هزاره جدید ترویج می‌کند. نقطه شروع این لوله دوباره کاسه قابل جابجایی است، اما اکنون نه با یک حلقه رزوه پهن، بلکه یک حلقه نازک در کاسه لنگر انداخته است. این پیچ در انتهای کروی یک استم فلزی مانند پیپ کریستن پنجاه سال قبل قرار می‌گیرد. همانطور که محصول در آلمان توسعه یافته است، استم با سیستم فیلتر شناخته شده با قطر نه میلی متر ارائه می‌شود. دهانی از اکریلیک به رنگ مشکی براق یا کهربایی ساخته شده است. این پیپ در انواع رنگ‌های محافظه کارانه عرضه می‌شود که در آن قهوه‌ای و بوردو غالب است. استم همیشه با نوشته چاپ شده “آینده ۲۰۰۰” ارائه می‌شود.

نگاهی تاریخی به سیر تحولی پیپ‌های سیستم فلزی

کاسه سومرلر به شکل برایری تبدیل شده است که به طیف شکل کلاسیک تعلق ندارد. آن‌ها بیشتر بر اساس اشکال هندسی عجیب و غریب برخی از پیپ‌های فالکون هستند. به جز در چوب، در شمشاد ترکی صاف و سوراخ شده طرح‌های مختلفی وجود دارد. کاسه‌های مرشام واقعاً با ظاهر مدرنیستی استم فلزی مطابقت ندارند. آینده ۲۰۰۰ منجر به موفقیت در بازار نمی‌شود. وزن پیپ بسیار سنگین است و فشار اهرمی که باعث می‌شود کشیدن پیپ بین دندان‌ها ناراحت کننده باشد. با این محصول مشکل پیپ کرستن دهه سی برگشته است. در واقع Future 2000 اشتراکات بیشتری با کرستن دارد تا با فالکون. به نظر می‌رسد این نام از شعار جیما کپی شده است، که سی سال پیش از آن از پیپ سال ۲۰۰۰ صحبت می‌کرد.

همزمان با پیپ آینده ۲۰۰۰، دافین در بازار ظاهر می‌شود، که توسط کارخانه Ewa در Saint-Claude فرانسه راه‌اندازی شد. در واقع، این پیپ خیلی یک پیپ سیستمی فلزی نیست، بلکه یک پیپ سه قسمتی است که از یک کاسه برش مجزا، یک استم از نوع دیگری از چوب و یک دهانه اکریلیک تشکیل شده است.

با استفاده از این محصول، تولید کننده بار دیگر سوراخ سنتی بدون فیلتر را همانطور که اسموکر فرانسوی ترجیح می‌دهد انتخاب کرده است. کاسه دارای یک پین استوانه‌ای است که در استم می‌چسبد. در پایه یک حلقه لاستیکی تعبیه شده است که برای مقابله با هر گونه اسموک کاذب طراحی شده است. در واقع حلقه لاستیکی به سختی وظیفه خود را بین دو قسمت انجام می‌دهد. این پیپ در رنگ‌های مختلفی می‌آید: کاسه‌ها قهوه‌ای، سیاه، قرمز یا سبز هستند، استم آن گاهی از چوب کم‌رنگ ساخته می‌شود، در موارد دیگر به رنگ مشکی براق است. همچنین در دهانی ها تفاوت های ظریف رنگی را می بینیم که اکریلیک مدرن باعث می‌شود ظاهری شاد به محصول ببخشد. نام تجاری روی چوب استم نقش بسته است.

مدت کوتاهی پس از آن، علاقه دوباره به فالکون از زاویه‌ای متفاوت ظاهر می‌شود. تاجر و صادرکننده لوله ترک Levent Yügüzür از ایسکزیر یک پیپ سیستم فلزی جدید à la Falcon را به بازار می‌آورد. سیستم کاسه قابل جابجایی حفظ می‌شود، اما با توجه به محل ساخت، این کاسه‌ها فقط در کاسه مرکب عرضه می‌شوند. با توجه به ماهیت شکننده میرشام در کف کاسه یک پایه پلاستیکی نصب شده بود که در صفحه بست استم  نامرئی است، در حالی که انعطاف‌پذیری پلاستیک از کشش کاذب نیز جلوگیری می‌کند. پوشش استم شبیه آلومینیوم است اما از پلاستیک ساخته شده است که بسیار هوشمندانه رنگ آمیزی شده است بنابراین نمی‌توان آن‌ها را از آلومینیوم تشخیص داد.

نگاهی تاریخی به سیر تحولی پیپ‌های سیستم فلزی

در قسمت زیر استم، در محل اتصال کاسه، می‌توانید علامت EP را بخوانید. سوراخ در کاسه میرشام مشکلات اولیه ایجاد کرد. هنگامی که پیپ تولید شد، یک سوراخ منفرد در آن حفر شده بود که اجازه می‌داد دود وارد محفظه پایینی شود. پس از دو سال، کف کاسه دهانه بزرگتری پیدا کرد که در آن یک سنگ دایره‌ای جداگانه قرار داده شده است که دارای چهار دهانه کوچک به عنوان مسیر عبور دود است. این دهانه‌های کوچک خطر کمتری را ایجاد می‌کند که خاکستر و خرده تنباکو در پایه پیپ بیفتد. مزیت پیپ بدون شک، قیف بسیار متخلخل زیبا است که حداکثر جذب را در اشکال مختلف تضمین می‌کند. با این حال استم پلاستیکی تراکم مورد نظر را ایجاد نمی‌کند و آن دسته از اسموکرهایی که از پیپ کام قوی‌تر می‌گیرند ممکن است رطوبت زیادی در استم ایجاد کنند.

در قرن بیست و یکم نسل اول اسموکرهای فالکون تقریباً منقرض شده‌اند. به عنوان محصول فالکون چندین فاز شناخته شده است. از اختراع فوق‌العاده مدرن، آن را به یک پیپ برای مخاطبان گسترده‌ای که اسموکی خشک برای آن‌ها یک الزام است، کاهش می‌یابد. به آرامی مسئله‌ای بورژوازی می‌شود و برای اسموکر محافظه کار مناسب می‌شود. در اواخر دهه هشتاد، فالکون به عنوان برندی قدیمی در نظر گرفته می‌شود. پیپ Kirsten که همیشه در بازار باقی‌مانده بود، زندگی مشابهی را تجربه کرد، اگرچه این طرح خاص هرگز آن‌قدر محبوب نشد. در حدود اوایل قرن، جوانان جدید به طرح های اصلی علاقه‌مند هستند. نگاه آینده نگرانه پیپ با تمایل آن‌ها به دهه پنجاه مطابقت دارد، دوره‌ای که اکنون ترند تلقی می‌شود. این اسموکرهای جوان مشتریان جدید هستند، اگرچه رونق گذشته هرگز باز نخواهد گشت. تعداد اسموکرهای پیپ به شدت کاهش یافته است و این نوجوانان کمیاب گروهی منتخب را تشکیل می‌دهند که هیچ پتانسیلی در ایجاد محرک اقتصادی ندارند.

برای فالکون مالک فعلی مرتون لندن تا حدودی تقاضای جهانی باقی مانده است. شرکت هیچ علاقه‌ای به نوآوری ندارد به جز چند مورد جزئی. بنابراین، یک نمونه جدید از کاسه ساخته شده است، که به نام لباس شناخته می‌شود، که در رنگ مشکی مات ارائه می‌شود. با این ابتکار، سازنده ظاهر شیک تری به محصول می‌دهد. مدتی بعد، رنگ پایه قهوه‌ای برای استم فلزی با برخی از رنگ‌های مدرن تازه مانند قرمز، زرد، آبی و بنفش گسترش یافت. این تغییرات باید تضمینی برای ظاهر جدید و مدرن پیپ باشد. در همین حال به نظر می‌رسد بیش از ۴۴ میلیون پیپ فالکون فروخته شده است و این قطعاً یک رکورد فروش برای یک مدل پیپ خاص است. نام فالکون در نهایت مترادف با پیپ سیستم فلزی سبک وزن شد و در مقایسه با موفقیت بزرگ فالکون در بازار، اختراعات بی‌شمار دیگر چیزی بیش از مگس‌های کوچک نیستند.

شما می‌توانید برای تهیه پیپ و ادوات آن به صورت آنلاین در وب سایت فروشگاه پاسارگاد تاباک یا بصورت حضوری آن را تهیه کنید.

نگاهی تاریخی به سیر تحولی پیپ‌های سیستم فلزی

5 دیدگاه دربارهٔ «نگاه تاریخی به سیر تحولی پیپ‌های فلزی»

  1. سلام بر ماسترو رحیمی عزیز
    بسیار جذاب بود و ممنون از این مقالات زیبا که کمک مکنه تا بار علمی ما بیشتر بشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *